Csapat Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Július
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Hadászat
 
Hires német emberek
 
Alakulatok
 
Szemetek...
 
Magyar tankok
A V-3 típusú harckocsi
 

A Straussler V-3 könnyû tank

 A V-3 harckocsi mérföldkõ a magyar haditechnika történetében, ugyanis ez volt az elsõ olyan páncélostechnikai eszköz, amelynek terveit hazai szakemberek készítették és a megvalósítás rögös útját is megpróbálták végigjárni.
 Az 1935-ben elkészült elsõ (és egyben egyetlen) próbajármû kétségtelenül haditechnikai érdekesség. Igaz, a V-3 csak páncéltestbõl, motor-erõátviteli térbõl és futómûbõl állt, tornya és fegyverzete nem volt (ezért is kapta a V (vontató) típusjelet), mégis érdemes foglalkozni vele, ugyanis kivitelezése során szerzett tapasztalatokat a hazai harckocsik szerkesztésénél, gyártásánál jól tudták hasznosítani.
 A tervezõk azt a feladatot kapták, hogy olyan harckocsit készítsenek, amely lánctalpon és keréken egyaránt tud közlekedni. Ez idõ tájt az ilyen követelményeket úgy oldották meg, hogy a harckocsikra a láncmeghajtáson kívül még hajtott kerekeket is elhelyeztek. Lánchajtásnál a kerekek a harckocsi mellsõ részénél felemelt helyzetben voltak, kerekes üzemmódnál a kerekeket leengedték miáltal a harckocsit is megemelték és a lánc nem érintette a talajt.
 A V-3-nál a tervezõk eltértek ettõl a kivitelezési formától. Elképzelésük az volt, hogy a lánchajtókerekek és a futógörgõk a lánctalpas és anélküli, kerekeken történõ haladást is tegyék lehetõvé. Ennek megfelelõen készült el a 4 meghajtott kerékbõl és a 4 kisebb futókerékbõl alkotott futómûegység. (Ez volt a Straussler-féle futómûszabadalom.)
 Straussler oldalanként 2-2 lánckocsis, himbaszerkezetet tervezett. A külsõ, a jármû elejénél és végénél lévõ kerekek nagy méretûek és hajtottak, a belsõ, a kocsi közepénél lévõk közepes méretûek és csak gördülõk voltak. Az ily módon kialakított himbás futómû-szerkezetet kereszt-stabilizátorokkal kötötték össze. A 4 hajtott kerék segítségével a jármû lánc nélküli haladásra is alkalmas volt.
 A konstrukciós munkákat 1934-ben kezdték meg. A harcjármû rövid –páncél helyett vaslemezbõl épített- törzsében helyezték el az AC. II. motorhoz hasonló 3600cm3 lökettérfogatú, 100 lóerõs (73,6 kW), 4 hengeres vízhûtéses motort. A viszonylag magas, 8,3 N/cm2 effektív középnyomást az ideális formájú égéstérnek, a fogaskeréksorral hajtott felül elhelyezett 2 vezértengelynek és a megnövelt kompresszióviszonynak köszönhette. A futómû meghajtása úgy történt, hogy a nyomaték a harckocsimotortól a motorral egybekötött száraz tengelykapcsolóval csatlakozó sebességváltón keresztül a jármû középsõ részén elhelyezett kersztcsõhöz jutott. A keresztcsõ a futómûhimbák felfüggesztésén kívül a két oldal meghajtását is lehetõvé tette. A központban elhelyezett kúpkerekek az irányváltásnál játszottak szerepet. A kormányzást tengelykapcsolókkal és fékekkel oldották meg. Az elsõ és hátsó kerekek hajtottak voltak, ezért a keresztcsõbõl a csatlakozás elõre és hátra egyaránt továbbított meghajtást. A meghajtás a láncmeghajtó egységhez kardáncsuklós szerkezeten keresztül jutott. A futómû mindkét oldalán, az elsõ és a hátsó hajtott kerekek között differenciálmûvet kellett elhelyezni, ugyanis a terepen történõ mozgásnál a lánc hossza oly mértékben változott, hogy merev hajtásra gondolni sem lehetett.
 A harckocsi a lánctalp sérülése, ill. levétele esetén a 4 hajtott nagy futókerék segítségével üzemeltethetõ volt, de több probléma is nehezítette a lánc nélküli közlekedést. Az még a kisebb nehézségekhez tartozott, hogy a hagyományos harckocsi-kormányzás miatt az úttartása futókerekeken haladva nehézkes volt. Ráadásul a levett láncokat a harckocsira nem lehetett felhelyezni, így a láncok szállítása is megoldatlan maradt.
 A futógörgõk kivitelezése a tervezõket és a gyártókat egyaránt nehéz helyzetbe hozta. A 950 mm átmérõjû hajtott futógörgõkre tömör gumiabroncsot helyeztek. Az abroncs kerületi sebessége és felületi terhelése az addigi gyakorlati tapasztalatokat jóval felülmúlta. A harckocsi futógörgõin maximális sebességnél 11 m/s-nél nagyobb kerületi sebesség lépett fel. Az abroncsoknak nagy volt a fajlagos terhelése (15 kN), ami úgy jött létre, hogy a talajon gördülõ gumiabroncsokhoz képest a láncon futó gumiabroncsoknál a lánc osztása miatt a felfekvõ felületeknek csak kis része volt teherviselõ. A harckocsit 12 tonnásra tervezték (a kísérleteknél ezért pótsúlyokat helyeztek el), ezért egy-egy görgõ terhelése elérte a 1,5 tonnát.
 A harckocsi láncát a Weiss Manfréd- gyárban készítették. A mangánnal ötvözött lánctagokat lánccsapszegekkel csatlakoztatták egymáshoz. Ezek gyártása viszonylag egyszerû volt. Nehezebb feladatnak bizonyult a lánctagok furatainak megmunkálása. Ebben az idõszakban az öntéstechnológia még nem állt azon a fokon, hogy a nyers furatok méretszóródása alkalmas lett volna a további megmunkálás nélküli szerelésre. A 12% mangánötvözetû lánctagokat elõször kalibrálták, és elkészítették a lánccsapszeg rögzítõgyûrûk beszúrását. Ezt követõen a lánctagokat hõkezelték. Ez a megoldás drága volt és a lánccsapszegek rövid üzemelési ideje után a rögzítõgyûrûk gyakran kiestek.
 A futómûnél további nehézségeket okozott a helytelen geometria. Ez az üzemeltetés folyamán abban jelentkezett, hogy a terepen a lánckocsik és a himbaszerkezet szélsõ határig történõ kibillentése során a lánc túlzottan meglazult. Ennek az volt az oka, hogy az eredeti elképzelés szerint elkészített futómûvet nem lehetett úgy kialakítani, hogy lánctámasztó görgõk nélkül a lánchossz ne változzék. Ezt a kérdést a késõbbiekben 2-2 db állítható lánctámasztó görgõvel igyekeztek megoldani.
 A gyári próbák után Hajmáskéren végezték a csapatpróbát. A harckocsi csapatpróbája magán viselte a harckocsigyártás kezdeti lépései nehézségének minden következményét.
 A V-3 úszni is tudott 1-1, az oldalaira szerelt pontonhoz hasonló úszótest segítségével. Az elképzelések szerint a szétszedett pontonokat a harckocsi menetben egy utánfutón vontatta volna, és csak vízi akadály leküzdése esetén szerelték volna fel. A vízben való haladást nagyban segítõ hajócsavart szintén a futómûre tették volna és a pontonokkal együtt került volna fel. A követelmények szerint az úszótestek lekapcsolása belülrõl történt volna.
 A HM a harckocsinak úton 45, terepen 35, állóvízben 10 km/h sebesség elérését írta elõ.
Az úszópróbára 1936 augusztusában, a Háros- és Csepel–sziget között került sor. A harckocsi 8,5 perc alatt ért át a Dunán. A folyó év szeptember 1-jén egy 450 mm átmérõjû hajócsavar segítségével állóvízben 8 km/h-s sebességgel haladt. A motorja a megnövekedett 45 km/h sebesség elérését nem tette lehetõvé, ezért a gyár tervezõcsoportja –Jurek Aurél vezetésével – egy nagyobb teljesítményû motort fejlesztett ki. Az új, soros 4 hengeres motornak a furata 110 mm, a lökete 130 mm, lökettérfogata 4940 cm3 volt. OHC felülvezérelt kivitelben 2 vezértengellyel készült. 3000/min fordulatszámnál 140lóerõt (103kW) teljesített.
 A V-3 harckocsit a csapatpróbák során visszavitték a gyárba, és az új motort építették be. 1935-ben ezzel a nagyobb teljesítményû motorral kertült ki Angliába, ahol –hasonlóan a többi Straussler prototípushoz- próbáknak vetették alá, és ennek során merült fel az Alvis motor beépítésének a gondolata, amelyet meg is valósítottak.


A V-3 harckocsi adatai:
Tömeg: 
8 t
Kezelõk száma: 
3 fõ
Hossz: 
3,64 m
Szélesség: 
2,314 m
Magasság: 
2,01 m
Hasmagasság: 
0,3 m
Sebessége úton: 
45 km/h
  Terepen: 
35 km/h
  Vízben: 
8 km/h
Páncélzat, homlok: 
23 mm
 Oldalt: 
13 mm 
 Alul: 
9 mm
Mászóképesség: 
40 fok
Gázlóképesség: 
0,9 m
CV-33/CV-35 Ansaldo Kisharckocsi

Az 1930-as évek elején a FIAT-cég által kifejlesztett olasz páncélozott harcjármû. Hivatalos jelzése: CV-33, ill. CV-35 (CV; Carro Veloce, gyors kocsi). A 3,2 tonnás, forgótorony nélküli harckocsi fegyverzete egy ikergéppuska volt, amelyet a vezetõ mellett ülõ parancsnok kezelt. vékony páncélzatú, könnyû fegyverzetû kis harckocsi csak felderítõ, biztosító és összekötõ feladatokra volt alkalmas. A Honvédelmi Minisztérium 1934-ben 150 Ansaldot rendelt fegyverzet nélkül, amelyek 1935. szept. - 1936. dec. között érkeztek meg Magyarországra, ahol magyar szerkesztésû Gebauer géppuskákat építettek be. 1938-tól az Ansaldok a gyorscsapatok páncélos-zászlóaljainak állományába kerültek. Még részt vettek a Szovjetunió elleni hadjáratban, de súlyos veszteségeik és elavultságuk miatt 1941. szeptemberben kivonták õket a harci állományból. A megmaradt Ansaldokból 10-10-et átadtak a Csendõrségnek, és a Rendõrségnek, továbbá 10 a horvát fegyveres erõkhöz került. A többi oktató lánctalpasként fejezte be pályafutását.


CV-35 Ansaldo kisharckocsi technikai adatai:
Súly 3,2 t
Motortípus Fiat CV3-005; 4 hengeres, soros benzinmotor
Hossz 3,15 m
Szélesség 1,40 m
Magasság 1,28 m
Teljesítmény 43 LE
Sebesség 42 km/ó
Hatótávolság 150 km
Páncélzat 6-13,5 mm
Fegyverzet 2db 8 mm-es géppuska (olasz), 
1db 20mm-es nehézpuska (magyar)
Kezelõk 2 fõ
39M Csaba páncélgépkocsi

A Honvédség felderítõ, páncélozott harcjármûve. A 4 kerekû, összkerék-meghajtású Csabát a csepeli Weiss Manfréd Mûvek fejlesztette ki Straussler Miklós tervei alapján, a Haditechnikai Intézet közremûködésével. A korszerûen döntött, koporsó alakú páncél testnek nem volt merõleges felülete, ami lövésbiztonsági szempontból igen elõnyös. A szintén ferde síkú páncéllemezekbõl kialakított forgótoronyban egy 20 milliméteres nehézpuska és egy Geubauer géppuska kapott helyet. A kor követelményeinek megfelelõen egy elõre és egy hátra nézõ vezetõhellyel rendelkezett. 1939-ben a Honvédelmi Minisztérium 61, 1940-ben újabb 32 darabot rendelt a gyorscsapatok felderítõ alakulatai számára. Az utóbbiak közül 12 parancsnoki kivitelben, kisebb, nehézpuska nélküli toronnyal és teleszkóposan emelhetõ rácsantennával készült. Az 1941-es 3. megrendelésben szereplõ 70 db Csaba átadását a harckocsigyártásban fellépõ nehézségek megakadályozták. A Csaba a felderítõ páncéljármûvek feladatának: “elõremenni, látni, hallani, jelenteni és visszavonulni" megfelelt.


A 39M Csaba páncélozott gépkocsi technikai adatai:
Tömeg:
5,95 t
Motor:
90 LE
Sebesség:
65 km/ó
Magasság
2,33 m
Szélesség
2,10 m
Hossz
4,52 m
Személyzet:
4 fõ
Páncélzat:
9—13 mm
Fegyverzet:
20 mm-es nehézpuska,
1 x 8 mm-es géppuska
Hatótáv
150-200 km

36/40M Nimród Páncélos Gépágyú 
 
 
A svéd konstrukció alapján, L-62 jelzéssel készült prototípusát 1939-ben mutatták be. A Toldi könnyû harkocsi elemeinek felhasználásával készült; az alváznak a 4 pár futógörgõ helyett 5 pár futógörgõje volt, ennek következtében -bár a görgõk kisebbek voltak- az alváz mintegy 0,50 m-rel   hosszabb lett. A futómû rugói és lengõkarjai gyengének bizonyultak; sok meghibásodás történt.
 A felül nyitott, kúpos torony fõ fegyverzete a 40 mm ûrméretû 36 M típusú gépágyú középsarkas, hátrasiklócsövû megoldással készült. A csõ hossza 2,25 m, a lángrejtõvel és csõfarral 2,65 m. A gépágyút növekvõ csavarzathosszal gyártották (kezdetben L/45, a torkolatnál L/30). A lövedék 850 m/s kezdõsebességget ért el. A viszonylag nagy kezdõsebesség miatt tervezték azt, hogy a löveget páncélvadász feladatok ellátására is alkalmazzák. A hatásos lõtávolsága 450 m, a maximális 850 m volt. A felsõ lövegtalpa bölcsõvel és a csõvel a középsarok körül 360 fokos oldalmozgást végezhetett. A gépágyúval légi célok ellen sorozatlövéssel, a földi célok ellen egylövéssel harcoltak. Minden páncéloshoz két tartalék csõ is tartozott.
 A típust 1940-ben rendszeresítették. Az elsõ magyar gyártású Nimród 1941. októberében hagyta el a szerelõcsarnokot.

A 36/40M Nimród páncélos gépágyú technikai adatai:
Harci súly
10,5 t
Teljes hossz
5,32 m
Teljes szélesség 
2,30 m
Magasság
2,80 m
Hasmagasság 
0,35 m
Mellsõ/hátsó terepszög
45/50 fok
Lánctalpfekvési hossz
3,20 m
Lánctalpszélesség
0,29 m
Sebesség úton
50 km/h
Motorteljesítmény
155 LE
Fajlagos teljesítmény
15,2 LE/t
Fajlagos talajnyomás
0,57 kg/cm3
Oldalstabilitás
22 fok
Árokáthidaló képesség
2,0 m
Gázlóképesség
0,75 m
Lépcsõmászó képesség
0,60 m
Mászóképesség
35 fok
Homlokpáncél 
13 mm
Oldal- és farpáncél
10 mm
Alsó és felsõ páncél
6 mm
Fegyverzet
 36M Bofors 40 mm gépágyú
Hatótáv
200 km
Személyzet
6 fõ
38M Toldi Könnyû Harckocsi

 

Magyar könnyû harckocsi. A Honvédség elsõ korszerûnek szánt harckocsitípusa. A svéd L-60 könnyû harckocsi licence alapján a MÁVAG és a Ganz gyár gyártotta. A jó formájú, gyors, mozgékony harckocsiba 20 milliméteres nehézpuska került. 1939-ben a Honvédelmi Minisztérium 80, 1940-ben további 110 darab Toldit rendelt a két gyártól. Az 1. sorozatban készült harckocsik a Toldi I, a 2.-ban gyártottak a Toldi II jelölést kapták, amelyet 1943-ban Toldi A20-ra, illetve Toldi B20-ra módosítottak. A két sorozat lényegében azonos volt, de az újabb harckocsiba német torziós rugók helyett erõsebb magyar gyártásúak kerültek. A Toldik 1941-ben a gépkocsizódandárok harckocsizászlóaljaiban estek át a tûzkeresztségen. Mind fegyverzete, mind páncélzata gyengének bizonyult. Ezért az 1941. júliusi 220 darabos 3. rendelést fokozatosan törölték. 1943-1944-ben 80 darab Toldi II páncélzatát és fegyverzetét Toldi II.A jelzés alatt megerõsítették, a többi változatlanul szolgált a háború végéig.


42M Toldi II A

 A Toldi könnyû harckocsi megerõsített változata. Mivel a Toldi könnyû harckocsi motorja és gyenge torziós rugói nem engedték meg a tömeg növelését, páncélzatát csak a legveszélyeztetettebb helyeken vastagíthatták meg 13 milliméterrõl 35 milliméterre. A védettség fokozását aktív módon, egy 4 centiméteres harckocsiágyú beépítésével oldották meg. Mintapéldánya 1942. júliusra készült el. Mindez 500 kilógrammal növelte a harckocsi tömegét. 1943-1944-ben 80 Toldi II-t alakítottak át löveges harckocsivá. Ezeket megkülönböztetésül Toldi II. A-nak, késõbb Toldi B40-nek nevezték. A löveges Toldik, bár tûzerejük növekedett, a korszerû harckocsikkal szemben továbbra sem voltak hatásosak, ezért a harckocsizászlóaljak felderítõ szakaszaiba osztották be õket.


Toldi III

 Erõsebb páncélzatú, teljesen magyar, módosított kivitelû könnyû tank. Ebbõl a típusból lényegesen kevesebbet (280 helyett 70 db-ot) rendeltek. A HTI szakemberei több változtatást is javasoltak az elõzõ típusokhoz képest.
 A tervekben szerepelt, hogy a harckocsi fegyverzetéhez 37M 40 mm ûrméretû harckocsilöveg és 34/40M 8 mm ûrméretû (hevederes) géppuska tartozik; a létfontosságú részek páncélzatát megerõsítik; sarkonfordulást lehetõvé tevõ kormányszerkezetet építenek be; a páncéltesten lévõ csuklópántokat megerõsítik; a harckocsi mellsõ páncélján lévõ szellõzõ és fényszóró védõrácsokat megszüntetik; a sárvédõkön lévõ városi lámpákat fényszórókra cserélik ki; A harckocsiba Ganz gyártású motort szerelnek; a sebességváltókart átalakítják vízszintes helyzetûvé; a torziós rugókat megerõsítik, hogy a tömegnövekedést jól bírja a futómû.


Egyéb típusváltozatok:

Toldi orvosi harckocsi

 A gyakorlatban bebizonyosodott, hogy a Toldi kisebb átalakításokkal alkalmas súlyos sérültek szállítására. Ehhez a torony jobb oldalán lévõ nyílást megnagyobbították, a nehézpuskát kiszerelték és a Gebauer géppuska lõszerkészletét csökkentették. Minderre azért volt szükség, hogy a nagyobb legyen a hely és az orvosi felszerelés is beférjen. Az egészségügyi harckocsi kialakításának igénye viszont pontosan akkor merült fel, amikor a Toldi harckocsik gyártásának befejezésérõl döntöttek. Ezért úgy döntöttek, hogy a már rendszerben lévõ Toldikból alakítanak át zászlóaljanként kettõt-ketõt, ezredtörzsönként pedig egyet-egyet. A HTI szakemberei akkor azt javasolták, hogy az átfegyverezésre nem kerülõ Toldi I sorozat tagjaiból alakítsák ki az egészségügyi harckocsit.
 1944 márciusában a Ganz gyárban 9 db Toldi I átalakítását kezdték meg, és a kért harckocsikat az év június-július havában adták át.


Toldi önjáró löveg

 1944 februárjában a Toldi ismét munkát adott a szakembereknek, ugyanis a harckocsiként elavultnak harcjármûbõl megpróbáltak önjáró löveget kialakítani. A harckocsi tornyának helyére, az alvázra egy nagyobb ûrméretû löveget építettek be. A löveg tüzelõállásának felsõ része nyitott volt és az oldalpáncélok csak a gyalogsági fegyverek lövedékei ellen nyújtott biztonságot.


A Toldi harckocsik mûszaki adatai:
Toldi
Toldi II. A
Toldi III
Tömeg:
8,5 t
9,9 t
9,2 t
Motor: 
155 LE
155 LE
155 LE
Sebesség: 
50 km/h
47 km/h
47 km/h
Hatótáv: 
200 km
190 km
190 km
Páncélzat: 
5-13 mm
5-35 mm
6-35 mm
 Fegyverzet
20 mm-es nehézpuska
1x 8 mm-es géppuska (Geb.)
40 mm-es harckocsiágyú
1x 8 mm-es géppuska (Geb.)
40 mm-es 42M harckocsiágyú
1x 8 mm-es 34/40AM géppuska
Személyzet: 
3 fõ
 3 fõ
3 fõ
40/41M Turán közepes és nehéz tank



40M Turán I.

Magyar közepes harckocsi. A magyar páncélos fegyvernem alaptípusának szánt harckocsit a Skoda gyár T-21 kísérleti harckocsijából fejlesztették ki. Licencét Magyarország 1940-ben vásárolta meg Németországtól, s az év november 28-án rendszeresítették 40M Turán néven. A programban részt vett a Weiss Manfréd Mûvek, a gyõri Magyar Waggon és Gépgyár, a MÁVAG és a Ganz. A Honvédelmi Minisztérium 1940. szeptemberben 230 Turánt rendelt. Az elsõ sorozatpéldányokat a T-21 kiforratlanságából eredõ sok módosítás (köztük az ágyú ûrméretének 47mm-rõl 40mm-re való csökkentése) miatt csak 1942 tavaszán adták át. A Turán könnyen vezethetõ, de bonyolult, hamar meghibásodó, nehezen javítható, meredek falú harckocsi volt. 4 centiméteres lövege már megjelenésekor elavulttá tette. A gyártás folyamatossága érdekében, illetve hogy a magyar harckocsicsapatok végre fegyverhez jussanak, a 230 Turánt 4 centiméteres ágyúval legyártották. A 2. sorozatban megrendelt Turánok közül már csak 49 darab készült ezzel a löveggel, a többi megerõsített fegyverzetet kapott (41M Turán 75mm). A Turánok a harckocsizászlóaljak közepes harckocsiszázadaihoz kerültek. Elsõ bevetésük 1944 tavaszán Galíciában volt, ahol a T-34 harckocsikkal szemben nem váltak be.



41M Turán II

Korszerûsített magyar közepes/nehéz harckocsi. A harci tapasztalatok már 1941-ben azt mutatták, hogy egy korszerû harckocsinak legalább 7,5 centiméteres löveggel kell rendelkeznie. A Honvéd Vezérkar által szorgalmazott harckocsit a 40mm-es Turánból alakították ki. Mivel a gyártás mielõbbi megkezdése érdekében a harckocsitest és a toronykoszorú méreteit nem akarták megváltoztatni, csak egy rövid csövû, kevésbé hatásos löveg beépítésére kerülhetett sor. Prototípusa 1942. februárban készült el. A Honvédség 222 erõsebb Turánt rendelt. Bár méreteit, páncélzatát és teljesítményét tekintve közepes kategóriába tartozott, Magyarországon lövege nyomán nehéz harckocsinak nevezték. 1943 nyarától került a csapatokhoz. A harckocsigyártás Magyarországon 1944 õszi leállásáig körülbelül 180 újabb Turánt adtak át. Bár erõsebb volt elõdjénél, mind fegyverzet, mind védettség tekintetében elmaradt ellenfeleitõl. Hosszú csövû, nagy teljesítményû 7,5 centiméteres löveggel (44M Turán) ellátott, javított változatából csak a prototípus készült el 1944-ben.




A 40/41M Turán I/II közepes harckocsi technikai adatai:
Tömeg
18,2 t
19,2t
Hosszúság
5,5 m
Szélesség
2,44 m
Magasság
2,3 m
2,60 m
Motorteljesítmény
260 LE/191 kW 
Hengerek száma
 8
Furat és löket
130 x 140 mm
Hengerûrtartalom
14866 cm3
Max. fordulatszám
2200/min.
Sebesség
47 km/h
45km/h
Árokáthidalóképesség
2,2 m
Lépcsõmászóképesség
0,8 m
Gázlóképesség
0,9 m
Hatótáv
165 km
150 km
Lánctalpak szélessége
0,42 m
Mellsõ páncélzat
50 mm
60 mm
Oldal- és farpáncél
25 mm
Alsó és felsõ páncél
13 mm/15 mm
Fegyverzet
1 x 40 mm hk. löveg
2 x 8 mm géppuska
3 x 9 mm géppisztoly

1 x 75 mm hk.ágyú
2 x 8mm géppuska

Személyzet
5 fõ

Egyéb típusváltozatok:

43M Turán III.

 Az új harckocsitípusnak a hosszúcsövû, 75 mm ûrméretû löveggel ellátott Turán III-at szánták. A sok reménnyel kecsegtetõ 43M 75 mm-es hosszú csövû páncéltörõ ágyúból gyártási gondok miatt csak kettõ darab készült.
1943-bana Weiss Manfréd mûvek szakemberei megszerkesztették a Turán II változatot. A kísérletekhez a 012. alvázszámú harckocsit használták fel, melyhez kétféle kísérleti tornyot készítettek. A 75 mm-es ágyú beépítése miatt a torony kiegyensúlyozatlan lett, ezért az egyik tornyot meghosszabbították, a másikat megmagasították. Az utóbbi megoldással Bertholomeidesz ezredes ötletét valósították meg, hogy a parancsnok állva irányíthasson, a kinyitott kupola takarja, de a prizmákon lásson  ki. Ez az ötlet azonban nem vált be: a harckocsi nagyon magas lett. A legyártott 2 db löveg közül egyet a Turán III, egyet a Zrínyi I prototípusa kapott. Az elõbbi típus 1944 tavaszán hagyta el a szerelõcsarnokot. Írásos dokumentáció további sorsáról eddig még nem került elõ. A visszaemlékezések szerint a HTI-ben a szükséges vizsgálatot lefolytatták. A mellsõ páncél vastagságát 80 mm-esre növelték. Védettségét az elõtétpáncélzat (kötényezés) is növelte. Azonban a fegyver hatékonysága és a tank védettségének növekedése a mozgékonyságának csökkenésével járt együtt. Ugyanis a motor teljesítménye változatlan maradt, de a harckocsi tömege 21 tonnára nõtt.
A harckocsi védettségének kötényezéssel való növelése a Weiss Manfréd szakembereinek ötlete volt. A diósgyõri gyárban 5 ill. 8 mm vastagságú szívó acéllemezbõl perforált kivitelben készítették a védõlemezeket. Oldalanként 3-4 lemezbõl állították össze és a sárhányókra felhegesztett kampókra helyezték. A felfüggesztést úgy alakították ki, hogy ne legyen merev, de a lemezek mégis olyan biztosan álljanak, hogy a terepakadájoknál is rögzítve maradjanak. A tornyot és a parancsnoki kupolát a homlokpáncél kivételével szintén ellátták elõtétpáncéllal. Távolsága a fõpáncéltól 250 mm volt. A felszerelését a csapatjavító mûhelyekben is el tudták végezni.  Weiss Manfréd gyártól 300 készlet került a csapatokhoz és a Turánok nagyrészét fel is szerelték vele. A tömeg csökkentése érdekében a páncéllemezeket perforálták, de így is 1 tonnával növelték a harckocsi tömegét.
A Turánok átépítése T. III típusúvá már nem valósulhatott meg. 1944 júliusában és augusztus elején a Weiss Manfrédot ért sorozatos bombatámadások miatt errõl a tervrõl le kellett mondani.




A 43M Turán III. technikai adatai:
Tömeg
21 t
Hosszúság
6,60 m
Szélesség (kötényezéssel)
2,60 m
Magasság
2,70 m
Motorteljesítmény
260 LE / 193 kW
Sebesség
40 km/h
Hatótáv
150 km
Páncélzat

13-25 mm,
homlok: 80 mm

Fegyverzet
1 x 43M 75 mm harckocsiágyú,
2 x 30/40M 8 mm géppuska


43M Parancsnoki (Vezér) Turán

 

 A háborús tapasztalatok a magyar harckocsizó alakulatoknál is felvetették a harctevékenységek során történõ hatékony irányítás kérdését. A HTI szakemberei már 1942 májusában javasolták, hogy a Turán tankot felhasználva alakítsanak ki egy rádiós harckocsit az ezred és hadosztályparancsnokok részére. Ezt elõször a Turán I-gyel póbálták megoldani, de a kisméretû toronyban nem tudták elhelyezni a 3 db rádiókészüléket, és a parancsnok részére a látási viszonyok sem voltak megfelelõek.
1943 végén ismét felmerült a kérdés ugyanis a Turán II tornya már lehetõvé tette a két R4 típusú rádiókészülék elhelyezését. A 3 rádió és 3 híradó katona még ebben az esetben is csak úgy fért a toronyba, hogy a fegyverzetet és a toronyforgató berendezést kiszerelték. A rádiós harckocsit a fegyverzet hiánya miatt messzirõl fel lehetett ismerni ami az ellenség figyelmét rögtön felhívta és a tüzét is magára vonta. Az ellenség megtévesztése céljából a harckocsi tornyára fából készüt löveget és géppuskát helyeztek. A parancsnoki (Vezér) Turán egyetlen fegyvere a mellsõ homlokpáncélba épített géppuska volt.
A rádiókészülék hatósugarának növelése érdekében úgy tervezték, hogy a Csaba parancsnoki páncélgékocsi rácsantennáját szerelik a toronyra. A mozgatása a harckocsiból pneumatikus rendszerrel történt volna. A megvalósításra azért nem került sor, mert a rácsantenna egybõl felismerhetõvé tette volna a parancsnoki Turánt.
A nagy igény ellenére hosszú ideig nem jutottak elõbbre a Vezér Turán elkészítésében. A sorozatban készülõ Turánokra szüksége volt a csapatoknak és egyetlen egyet sem bocsátottak a rádiós harckocsi elkészítése és kipróbálása céljára. Mindettõl függetlenül 1942 õszén a Weiss Manfréd gyártól a Honvédelmi Minisztérium 15 db rádiós Turánt rendelt. (E rendelések teljesítésérõl nem maradtak fenn adatok.)
1943 májusában egy mintapéldány csapatpróbájára is sor került. A kedvezõ tapasztalatok nyomán a páncéloshadtest parancsnoka 5 rádiós harckocsi elkészítését kérte.
Az elsõ parancsnoki Turánt a HTI-ben 1943 májusában készítették a H-802 alvázszámú harckocsiból. Ezt a harckocsit átalakítása közben vissza akarták rendelni az alakulatához, de a HTI vezetõi kérték, hogy maradhasson és mintája legyen az elkészülõ parancsnoki Turánoknak (arra hivatkoztak, hogy túl sok munkát és költséget fektettek már bele a munkálatokba). A "vezéreket" az újonnan készülõ Turán-szériából sem tudták biztosítani. Ezért azt a megoldást találták, hogy a sérült, kilõtt tankokból kiszerelték a löveget és módosították a torony belsejét.
1944 nyarán a keleti frontról javításra hazaküldött Turánok közül 4-5-öt "Vezérré" alakítottak át. Ezek azért nem kaptak új alvázszámot, mert az eredeti szériaszámmal üzemeltek tovább.
1944. július 27-e után már nem készítettek több parancsnoki Turánt. A továbbiakban a harckocsiegységek és -alegységek irányítását a 40M Csaba parancsnoki páncélgépkocsiból végezték.



Tervek a Turán egyéb hasznosításáról

A harckocsi bázisán egyéb spesiális jármûvek kialakítását is tervezték. A HTI szakemberei 1943 januárjában oktató tank kialakítására tettek javaslatot. A tervük szerint minden  harckocsi-zászlóalj 5 db oktató jármûvet kapott volna. Az elképzelésük szerint erre nem szereltek volna tornyot, a test anyagának pedig nem páncélt, hanem vasat javasoltak. Az oktatandók a küzdõtérben kialakított üléseken, a páncéltestet borító ponyva alatt foglaltak volna helyet. Ezek megvalósítására már nem került sor.
A darus harckocsira tett javaslat szintén terv maradt. A csapatoknál szükségesnsk látták azt, hogy mûhelyszázadonként (javítószázad) legyen egy csörlõvel és egy 6 tonna teherbírású daruval felszerelt harckocsi is legyen. Ezt a sok tábori javítás , a motorok és tornyok ki- és beszerelésének, a felborult harckocsik talpra állításának a gyakori igénye követelte meg, de a megvalósításig nem jutottak el.
 A gépjármûgyártásról 1943 januárjában tartott konerencián a résztvevõk a vontató harckocsi tervének a kivitelezéséhez kedvezõen álltak hozzá. Az üzemképtelen harckocsik vontatásához egy speciális, vonóhorgokkal, vonókészülékkel és csörlõkkel felszerelt vontató harckocsi  elkészítésének javaslatát elfogadták. Ekkor esett szó a a harckocsiszállító-trailerek gyártásának szükségességérõl is. Úgy gondolták, ezeket a trailereket is a vontató tankkal lehetne üzemeltetni. Harckocsi-zászlóaljanént 2 db vontató és 2 db trailer rendszeresítését tervezték.

A Zrínyi Önjáró Löveg




Elõzmények

 A rohamlöveg elnevezése egyik nemzeti hõsünkre utal, aki a 17. században vezette törökellenes népfelszabadító harcait, és több hadjáratban megverte a török seregeket.
 1942 júliusában a Honvédelmi Minisztérium azt javasolta, hogy a páncéloshadosztályok tüzérségét olyan önjáró lövegekkel szereljék fel, amelyek a harckocsizó alakulatokat a támadás folyamán végig hatékonyan támogatni tudják. A katonai szakemberek a javaslatukat a hadi tapasztalatokra, valamint a német, olasz, és szovjet rohamlövegek sikereire alapozták. Az önjáró löveg megalkotását tekintve az tûnt a legegyszerûbb megoldásnak, ha alvázul a Turán harckocsi páncéltestét használják, fegyverzetéül pedig a magyar gyártmányú 40M 105 mm-es tarackot szánták. 1942 szeptemberében a Weiss Manfréd gyárban elkészítették a rohamlöveg fa modelljét. A végzett kísérletek során szerzett tapasztalatok alapján a HM megrendelte a vasból készült próbajármûvet. A vas próbajármûvet tervezõi a vár udvarán Horthy Miklósnak is bemutatták (késõbb ez a példány az 1. rohamtüzérosztály kiképzõkeretéhez került). Ezután a HM 1943 megrendelte az elsõ 40 darabot a Weiss Manfréd gyártól.



43M Zrínyi II

 A rohamlöveget 40/43M Zrínyi II néven rendszeresítették. A harcjármû tömege 21,6 t volt, védettsége, mozgékonysága és tûzereje megfelelt a kor követelményeinek. A rövid csövû L/20-as csõhosszúságú löveget vertikálisan -8 foktól +25 fokig, oldalirányban pedig 11 fokig lehetett finom irányzást végrehajtani. A löveghez repesz, köd, és rombológránátot használtak. A 15 kg-s repeszgránát 470 m/s, a 17 kg-s rombológránát pedig 440 m/s kezdõsebességgel hagyta el a csövet. A tûzgyorsaság 6 lövés volt percenként. A közvetlen, és fedett tüzelõállásból való lövészethez szükséges célzó- és irányzóberendezésekkel egyaránt ellátták. A löveg hátrasiklása kb 1 m volt, amitõl a legénységet úgy védték, hogy a löveg csak akkor tüzelt, ha a töltõkezlõ és a parancsnok mindkét kezével az elektormos nyomógombokat benyomva tartotta. A rohamlöveget R-5/a rádióval látták el. Az önjáró löveget egy 260 LE-s (Turán) motor hajtotta, maximálisan 43 km/h sebességgel. Mivel a törzs szélességében megnövekkedett, így lehetõség nyílt a 265 literes üzemanyag tartály helyett egy nagyobb, 445 literes tartály beépítésére, melynek köszönhetõen a harcjármû hatósugara 280 km volt.
 A motorteret a küzdõtértõl ajtóval ellátott válaszfal takarta. Ezen keresztül akár kisebb szereléseket is el lehetett végezni. A négyfõnyi személyzet (lövegparancsnok, töltõkezelõ, irányzó, harcjármûvezetõ) a tetõpáncélon keresztül, három csapóajtón át tudta könnyen, és gyorsan elhagyni a rohamlöveget. Harctéri tapasztalatok alapján készült egy vészkijárat is a fenékpáncélon, hogy a harcjármûvet védetten is el lehessen hagyni. A Zrínyi mellsõ páncélzata 75 mm, a többi részen pedig 25 mm-esek voltak. Néhány Zrínyit elõtétpáncélzattal is elláttak, valamint a mellsõ páncélzatot a páncélra rögzített tartalék lánctagokkal is növelték (ezt a németektõl vették át). A fegyverzethez kiegészítésül még tartozott 6 db kézigránát, 2 db robbanótöltet és négy géppisztoly. A személyzet oldalfegyverzetet hordott. Egyéni felszerelések helyett az alap 52 db gránáthoz még 30 db-ot tudtak bemálházni. 1944 tavaszáig 40 db készült el, 1944 õszéig pedig további 26+6 darabot adtak át. Eztután a Weiss Manfréd gyárat ért rendkívül súlyos bombatámadás miatt a további gyártást le kellett állítani.
 Rendkívül kis magassága, jó oldalstabilitása, és viszonylag nagy sebessége miatt az egyik legjobban sikerült magyar harcjármûnek tekinthetõ.


 
Frontok
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mesterlövész
 
Óra
 
Látogatók
Indulás: 2006-12-24
 
Linkek
 
Partraszállás
 

Svéd termék a legjobb áron! Regisztrálj vásárlónak és kapj egyszeri 2000 Ft-ot és 15% kedvezményt a katalógusból! Svéd    *****    Azariah - RAMPAPAPAM formabontó verzióban, hallgasd, likeold, mutasd meg a spanodnak is :D    *****    ClueQuest- Új, ingyenes online nyomozós játék! Fejtsd meg a rejtélyt, és találd meg a tettest!Gyere cluequest.gportal.hu    *****    Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!