Csapat Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Hadszat
 
Hires nmet emberek
 
Alakulatok
 
Szemetek...
 
Magyar tankok
A V-3 tpus harckocsi
 

A Straussler V-3 knnyû tank

 A V-3 harckocsi mrfldkõ a magyar haditechnika trtnetben, ugyanis ez volt az elsõ olyan pnclostechnikai eszkz, amelynek terveit hazai szakemberek ksztettk s a megvalsts rgs tjt is megprbltk vgigjrni.
 Az 1935-ben elkszlt elsõ (s egyben egyetlen) prbajrmû ktsgtelenl haditechnikai rdekessg. Igaz, a V-3 csak pncltestbõl, motor-erõtviteli trbõl s futmûbõl llt, tornya s fegyverzete nem volt (ezrt is kapta a V (vontat) tpusjelet), mgis rdemes foglalkozni vele, ugyanis kivitelezse sorn szerzett tapasztalatokat a hazai harckocsik szerkesztsnl, gyrtsnl jl tudtk hasznostani.
 A tervezõk azt a feladatot kaptk, hogy olyan harckocsit ksztsenek, amely lnctalpon s kerken egyarnt tud kzlekedni. Ez idõ tjt az ilyen kvetelmnyeket gy oldottk meg, hogy a harckocsikra a lncmeghajtson kvl mg hajtott kerekeket is elhelyeztek. Lnchajtsnl a kerekek a harckocsi mellsõ rsznl felemelt helyzetben voltak, kerekes zemmdnl a kerekeket leengedtk miltal a harckocsit is megemeltk s a lnc nem rintette a talajt.
 A V-3-nl a tervezõk eltrtek ettõl a kivitelezsi formtl. Elkpzelsk az volt, hogy a lnchajtkerekek s a futgrgõk a lnctalpas s anlkli, kerekeken trtnõ haladst is tegyk lehetõv. Ennek megfelelõen kszlt el a 4 meghajtott kerkbõl s a 4 kisebb futkerkbõl alkotott futmûegysg. (Ez volt a Straussler-fle futmûszabadalom.)
 Straussler oldalanknt 2-2 lnckocsis, himbaszerkezetet tervezett. A klsõ, a jrmû elejnl s vgnl lvõ kerekek nagy mretûek s hajtottak, a belsõ, a kocsi kzepnl lvõk kzepes mretûek s csak grdlõk voltak. Az ily mdon kialaktott himbs futmû-szerkezetet kereszt-stabiliztorokkal ktttk ssze. A 4 hajtott kerk segtsgvel a jrmû lnc nlkli haladsra is alkalmas volt.
 A konstrukcis munkkat 1934-ben kezdtk meg. A harcjrmû rvid –pncl helyett vaslemezbõl ptett- trzsben helyeztk el az AC. II. motorhoz hasonl 3600cm3 lkettrfogat, 100 lerõs (73,6 kW), 4 hengeres vzhûtses motort. A viszonylag magas, 8,3 N/cm2 effektv kzpnyomst az idelis formj gstrnek, a fogaskerksorral hajtott fell elhelyezett 2 vezrtengelynek s a megnvelt kompressziviszonynak ksznhette. A futmû meghajtsa gy trtnt, hogy a nyomatk a harckocsimotortl a motorral egybekttt szraz tengelykapcsolval csatlakoz sebessgvltn keresztl a jrmû kzpsõ rszn elhelyezett kersztcsõhz jutott. A keresztcsõ a futmûhimbk felfggesztsn kvl a kt oldal meghajtst is lehetõv tette. A kzpontban elhelyezett kpkerekek az irnyvltsnl jtszottak szerepet. A kormnyzst tengelykapcsolkkal s fkekkel oldottk meg. Az elsõ s hts kerekek hajtottak voltak, ezrt a keresztcsõbõl a csatlakozs elõre s htra egyarnt tovbbtott meghajtst. A meghajts a lncmeghajt egysghez kardncsukls szerkezeten keresztl jutott. A futmû mindkt oldaln, az elsõ s a hts hajtott kerekek kztt differencilmûvet kellett elhelyezni, ugyanis a terepen trtnõ mozgsnl a lnc hossza oly mrtkben vltozott, hogy merev hajtsra gondolni sem lehetett.
 A harckocsi a lnctalp srlse, ill. levtele esetn a 4 hajtott nagy futkerk segtsgvel zemeltethetõ volt, de tbb problma is neheztette a lnc nlkli kzlekedst. Az mg a kisebb nehzsgekhez tartozott, hogy a hagyomnyos harckocsi-kormnyzs miatt az ttartsa futkerekeken haladva nehzkes volt. Radsul a levett lncokat a harckocsira nem lehetett felhelyezni, gy a lncok szlltsa is megoldatlan maradt.
 A futgrgõk kivitelezse a tervezõket s a gyrtkat egyarnt nehz helyzetbe hozta. A 950 mm tmrõjû hajtott futgrgõkre tmr gumiabroncsot helyeztek. Az abroncs kerleti sebessge s felleti terhelse az addigi gyakorlati tapasztalatokat jval fellmlta. A harckocsi futgrgõin maximlis sebessgnl 11 m/s-nl nagyobb kerleti sebessg lpett fel. Az abroncsoknak nagy volt a fajlagos terhelse (15 kN), ami gy jtt ltre, hogy a talajon grdlõ gumiabroncsokhoz kpest a lncon fut gumiabroncsoknl a lnc osztsa miatt a felfekvõ felleteknek csak kis rsze volt teherviselõ. A harckocsit 12 tonnsra terveztk (a ksrleteknl ezrt ptslyokat helyeztek el), ezrt egy-egy grgõ terhelse elrte a 1,5 tonnt.
 A harckocsi lnct a Weiss Manfrd- gyrban ksztettk. A mangnnal tvztt lnctagokat lnccsapszegekkel csatlakoztattk egymshoz. Ezek gyrtsa viszonylag egyszerû volt. Nehezebb feladatnak bizonyult a lnctagok furatainak megmunklsa. Ebben az idõszakban az ntstechnolgia mg nem llt azon a fokon, hogy a nyers furatok mretszrdsa alkalmas lett volna a tovbbi megmunkls nlkli szerelsre. A 12% mangntvzetû lnctagokat elõszr kalibrltk, s elksztettk a lnccsapszeg rgztõgyûrûk beszrst. Ezt kvetõen a lnctagokat hõkezeltk. Ez a megolds drga volt s a lnccsapszegek rvid zemelsi ideje utn a rgztõgyûrûk gyakran kiestek.
 A futmûnl tovbbi nehzsgeket okozott a helytelen geometria. Ez az zemeltets folyamn abban jelentkezett, hogy a terepen a lnckocsik s a himbaszerkezet szlsõ hatrig trtnõ kibillentse sorn a lnc tlzottan meglazult. Ennek az volt az oka, hogy az eredeti elkpzels szerint elksztett futmûvet nem lehetett gy kialaktani, hogy lnctmaszt grgõk nlkl a lnchossz ne vltozzk. Ezt a krdst a ksõbbiekben 2-2 db llthat lnctmaszt grgõvel igyekeztek megoldani.
 A gyri prbk utn Hajmskren vgeztk a csapatprbt. A harckocsi csapatprbja magn viselte a harckocsigyrts kezdeti lpsei nehzsgnek minden kvetkezmnyt.
 A V-3 szni is tudott 1-1, az oldalaira szerelt pontonhoz hasonl sztest segtsgvel. Az elkpzelsek szerint a sztszedett pontonokat a harckocsi menetben egy utnfutn vontatta volna, s csak vzi akadly lekzdse esetn szereltk volna fel. A vzben val haladst nagyban segtõ hajcsavart szintn a futmûre tettk volna s a pontonokkal egytt kerlt volna fel. A kvetelmnyek szerint az sztestek lekapcsolsa bellrõl trtnt volna.
 A HM a harckocsinak ton 45, terepen 35, llvzben 10 km/h sebessg elrst rta elõ.
Az szprbra 1936 augusztusban, a Hros- s Csepel–sziget kztt kerlt sor. A harckocsi 8,5 perc alatt rt t a Dunn. A foly v szeptember 1-jn egy 450 mm tmrõjû hajcsavar segtsgvel llvzben 8 km/h-s sebessggel haladt. A motorja a megnvekedett 45 km/h sebessg elrst nem tette lehetõv, ezrt a gyr tervezõcsoportja –Jurek Aurl vezetsvel – egy nagyobb teljestmnyû motort fejlesztett ki. Az j, soros 4 hengeres motornak a furata 110 mm, a lkete 130 mm, lkettrfogata 4940 cm3 volt. OHC fellvezrelt kivitelben 2 vezrtengellyel kszlt. 3000/min fordulatszmnl 140lerõt (103kW) teljestett.
 A V-3 harckocsit a csapatprbk sorn visszavittk a gyrba, s az j motort ptettk be. 1935-ben ezzel a nagyobb teljestmnyû motorral kertlt ki Angliba, ahol –hasonlan a tbbi Straussler prototpushoz- prbknak vetettk al, s ennek sorn merlt fel az Alvis motor beptsnek a gondolata, amelyet meg is valstottak.


A V-3 harckocsi adatai:
Tmeg: 
8 t
Kezelõk szma: 
3 fõ
Hossz: 
3,64 m
Szlessg: 
2,314 m
Magassg: 
2,01 m
Hasmagassg: 
0,3 m
Sebessge ton: 
45 km/h
  Terepen: 
35 km/h
  Vzben: 
8 km/h
Pnclzat, homlok: 
23 mm
 Oldalt: 
13 mm 
 Alul: 
9 mm
Mszkpessg: 
40 fok
Gzlkpessg: 
0,9 m
CV-33/CV-35 Ansaldo Kisharckocsi

Az 1930-as vek elejn a FIAT-cg ltal kifejlesztett olasz pnclozott harcjrmû. Hivatalos jelzse: CV-33, ill. CV-35 (CV; Carro Veloce, gyors kocsi). A 3,2 tonns, forgtorony nlkli harckocsi fegyverzete egy ikergppuska volt, amelyet a vezetõ mellett lõ parancsnok kezelt. vkony pnclzat, knnyû fegyverzetû kis harckocsi csak feldertõ, biztost s sszektõ feladatokra volt alkalmas. A Honvdelmi Minisztrium 1934-ben 150 Ansaldot rendelt fegyverzet nlkl, amelyek 1935. szept. - 1936. dec. kztt rkeztek meg Magyarorszgra, ahol magyar szerkesztsû Gebauer gppuskkat ptettek be. 1938-tl az Ansaldok a gyorscsapatok pnclos-zszlaljainak llomnyba kerltek. Mg rszt vettek a Szovjetuni elleni hadjratban, de slyos vesztesgeik s elavultsguk miatt 1941. szeptemberben kivontk õket a harci llomnybl. A megmaradt Ansaldokbl 10-10-et tadtak a Csendõrsgnek, s a Rendõrsgnek, tovbb 10 a horvt fegyveres erõkhz kerlt. A tbbi oktat lnctalpasknt fejezte be plyafutst.


CV-35 Ansaldo kisharckocsi technikai adatai:
Sly 3,2 t
Motortpus Fiat CV3-005; 4 hengeres, soros benzinmotor
Hossz 3,15 m
Szlessg 1,40 m
Magassg 1,28 m
Teljestmny 43 LE
Sebessg 42 km/
Hattvolsg 150 km
Pnclzat 6-13,5 mm
Fegyverzet 2db 8 mm-es gppuska (olasz), 
1db 20mm-es nehzpuska (magyar)
Kezelõk 2 fõ
39M Csaba pnclgpkocsi

A Honvdsg feldertõ, pnclozott harcjrmûve. A 4 kerekû, sszkerk-meghajts Csabt a csepeli Weiss Manfrd Mûvek fejlesztette ki Straussler Mikls tervei alapjn, a Haditechnikai Intzet kzremûkdsvel. A korszerûen dnttt, kopors alak pncl testnek nem volt merõleges fellete, ami lvsbiztonsgi szempontbl igen elõnys. A szintn ferde sk pncllemezekbõl kialaktott forgtoronyban egy 20 millimteres nehzpuska s egy Geubauer gppuska kapott helyet. A kor kvetelmnyeinek megfelelõen egy elõre s egy htra nzõ vezetõhellyel rendelkezett. 1939-ben a Honvdelmi Minisztrium 61, 1940-ben jabb 32 darabot rendelt a gyorscsapatok feldertõ alakulatai szmra. Az utbbiak kzl 12 parancsnoki kivitelben, kisebb, nehzpuska nlkli toronnyal s teleszkposan emelhetõ rcsantennval kszlt. Az 1941-es 3. megrendelsben szereplõ 70 db Csaba tadst a harckocsigyrtsban fellpõ nehzsgek megakadlyoztk. A Csaba a feldertõ pncljrmûvek feladatnak: “elõremenni, ltni, hallani, jelenteni s visszavonulni" megfelelt.


A 39M Csaba pnclozott gpkocsi technikai adatai:
Tmeg:
5,95 t
Motor:
90 LE
Sebessg:
65 km/
Magassg
2,33 m
Szlessg
2,10 m
Hossz
4,52 m
Szemlyzet:
4 fõ
Pnclzat:
9—13 mm
Fegyverzet:
20 mm-es nehzpuska,
1 x 8 mm-es gppuska
Hattv
150-200 km

36/40M Nimrd Pnclos Gpgy 
 
 
A svd konstrukci alapjn, L-62 jelzssel kszlt prototpust 1939-ben mutattk be. A Toldi knnyû harkocsi elemeinek felhasznlsval kszlt; az alvznak a 4 pr futgrgõ helyett 5 pr futgrgõje volt, ennek kvetkeztben -br a grgõk kisebbek voltak- az alvz mintegy 0,50 m-rel   hosszabb lett. A futmû rugi s lengõkarjai gyengnek bizonyultak; sok meghibsods trtnt.
 A fell nyitott, kpos torony fõ fegyverzete a 40 mm ûrmretû 36 M tpus gpgy kzpsarkas, htrasiklcsvû megoldssal kszlt. A csõ hossza 2,25 m, a lngrejtõvel s csõfarral 2,65 m. A gpgyt nvekvõ csavarzathosszal gyrtottk (kezdetben L/45, a torkolatnl L/30). A lvedk 850 m/s kezdõsebessgget rt el. A viszonylag nagy kezdõsebessg miatt terveztk azt, hogy a lveget pnclvadsz feladatok elltsra is alkalmazzk. A hatsos lõtvolsga 450 m, a maximlis 850 m volt. A felsõ lvegtalpa blcsõvel s a csõvel a kzpsarok krl 360 fokos oldalmozgst vgezhetett. A gpgyval lgi clok ellen sorozatlvssel, a fldi clok ellen egylvssel harcoltak. Minden pncloshoz kt tartalk csõ is tartozott.
 A tpust 1940-ben rendszerestettk. Az elsõ magyar gyrts Nimrd 1941. oktberben hagyta el a szerelõcsarnokot.

A 36/40M Nimrd pnclos gpgy technikai adatai:
Harci sly
10,5 t
Teljes hossz
5,32 m
Teljes szlessg 
2,30 m
Magassg
2,80 m
Hasmagassg 
0,35 m
Mellsõ/hts terepszg
45/50 fok
Lnctalpfekvsi hossz
3,20 m
Lnctalpszlessg
0,29 m
Sebessg ton
50 km/h
Motorteljestmny
155 LE
Fajlagos teljestmny
15,2 LE/t
Fajlagos talajnyoms
0,57 kg/cm3
Oldalstabilits
22 fok
rokthidal kpessg
2,0 m
Gzlkpessg
0,75 m
Lpcsõmsz kpessg
0,60 m
Mszkpessg
35 fok
Homlokpncl 
13 mm
Oldal- s farpncl
10 mm
Als s felsõ pncl
6 mm
Fegyverzet
 36M Bofors 40 mm gpgy
Hattv
200 km
Szemlyzet
6 fõ
38M Toldi Knnyû Harckocsi

 

Magyar knnyû harckocsi. A Honvdsg elsõ korszerûnek sznt harckocsitpusa. A svd L-60 knnyû harckocsi licence alapjn a MVAG s a Ganz gyr gyrtotta. A j formj, gyors, mozgkony harckocsiba 20 millimteres nehzpuska kerlt. 1939-ben a Honvdelmi Minisztrium 80, 1940-ben tovbbi 110 darab Toldit rendelt a kt gyrtl. Az 1. sorozatban kszlt harckocsik a Toldi I, a 2.-ban gyrtottak a Toldi II jellst kaptk, amelyet 1943-ban Toldi A20-ra, illetve Toldi B20-ra mdostottak. A kt sorozat lnyegben azonos volt, de az jabb harckocsiba nmet torzis rugk helyett erõsebb magyar gyrtsak kerltek. A Toldik 1941-ben a gpkocsizdandrok harckocsizszlaljaiban estek t a tûzkeresztsgen. Mind fegyverzete, mind pnclzata gyengnek bizonyult. Ezrt az 1941. jliusi 220 darabos 3. rendelst fokozatosan trltk. 1943-1944-ben 80 darab Toldi II pnclzatt s fegyverzett Toldi II.A jelzs alatt megerõstettk, a tbbi vltozatlanul szolglt a hbor vgig.


42M Toldi II A

 A Toldi knnyû harckocsi megerõstett vltozata. Mivel a Toldi knnyû harckocsi motorja s gyenge torzis rugi nem engedtk meg a tmeg nvelst, pnclzatt csak a legveszlyeztetettebb helyeken vastagthattk meg 13 millimterrõl 35 millimterre. A vdettsg fokozst aktv mdon, egy 4 centimteres harckocsigy beptsvel oldottk meg. Mintapldnya 1942. jliusra kszlt el. Mindez 500 kilgrammal nvelte a harckocsi tmegt. 1943-1944-ben 80 Toldi II-t alaktottak t lveges harckocsiv. Ezeket megklnbztetsl Toldi II. A-nak, ksõbb Toldi B40-nek neveztk. A lveges Toldik, br tûzerejk nvekedett, a korszerû harckocsikkal szemben tovbbra sem voltak hatsosak, ezrt a harckocsizszlaljak feldertõ szakaszaiba osztottk be õket.


Toldi III

 Erõsebb pnclzat, teljesen magyar, mdostott kivitelû knnyû tank. Ebbõl a tpusbl lnyegesen kevesebbet (280 helyett 70 db-ot) rendeltek. A HTI szakemberei tbb vltoztatst is javasoltak az elõzõ tpusokhoz kpest.
 A tervekben szerepelt, hogy a harckocsi fegyverzethez 37M 40 mm ûrmretû harckocsilveg s 34/40M 8 mm ûrmretû (hevederes) gppuska tartozik; a ltfontossg rszek pnclzatt megerõstik; sarkonfordulst lehetõv tevõ kormnyszerkezetet ptenek be; a pncltesten lvõ csuklpntokat megerõstik; a harckocsi mellsõ pncljn lvõ szellõzõ s fnyszr vdõrcsokat megszntetik; a srvdõkn lvõ vrosi lmpkat fnyszrkra cserlik ki; A harckocsiba Ganz gyrts motort szerelnek; a sebessgvltkart talaktjk vzszintes helyzetûv; a torzis rugkat megerõstik, hogy a tmegnvekedst jl brja a futmû.


Egyb tpusvltozatok:

Toldi orvosi harckocsi

 A gyakorlatban bebizonyosodott, hogy a Toldi kisebb talaktsokkal alkalmas slyos srltek szlltsra. Ehhez a torony jobb oldaln lvõ nylst megnagyobbtottk, a nehzpuskt kiszereltk s a Gebauer gppuska lõszerkszlett cskkentettk. Minderre azrt volt szksg, hogy a nagyobb legyen a hely s az orvosi felszerels is befrjen. Az egszsggyi harckocsi kialaktsnak ignye viszont pontosan akkor merlt fel, amikor a Toldi harckocsik gyrtsnak befejezsrõl dntttek. Ezrt gy dntttek, hogy a mr rendszerben lvõ Toldikbl alaktanak t zszlaljanknt kettõt-ketõt, ezredtrzsnknt pedig egyet-egyet. A HTI szakemberei akkor azt javasoltk, hogy az tfegyverezsre nem kerlõ Toldi I sorozat tagjaibl alaktsk ki az egszsggyi harckocsit.
 1944 mrciusban a Ganz gyrban 9 db Toldi I talaktst kezdtk meg, s a krt harckocsikat az v jnius-jlius havban adtk t.


Toldi njr lveg

 1944 februrjban a Toldi ismt munkt adott a szakembereknek, ugyanis a harckocsiknt elavultnak harcjrmûbõl megprbltak njr lveget kialaktani. A harckocsi tornynak helyre, az alvzra egy nagyobb ûrmretû lveget ptettek be. A lveg tzelõllsnak felsõ rsze nyitott volt s az oldalpnclok csak a gyalogsgi fegyverek lvedkei ellen nyjtott biztonsgot.


A Toldi harckocsik mûszaki adatai:
Toldi
Toldi II. A
Toldi III
Tmeg:
8,5 t
9,9 t
9,2 t
Motor: 
155 LE
155 LE
155 LE
Sebessg: 
50 km/h
47 km/h
47 km/h
Hattv: 
200 km
190 km
190 km
Pnclzat: 
5-13 mm
5-35 mm
6-35 mm
 Fegyverzet
20 mm-es nehzpuska
1x 8 mm-es gppuska (Geb.)
40 mm-es harckocsigy
1x 8 mm-es gppuska (Geb.)
40 mm-es 42M harckocsigy
1x 8 mm-es 34/40AM gppuska
Szemlyzet: 
3 fõ
 3 fõ
3 fõ
40/41M Turn kzepes s nehz tank



40M Turn I.

Magyar kzepes harckocsi. A magyar pnclos fegyvernem alaptpusnak sznt harckocsit a Skoda gyr T-21 ksrleti harckocsijbl fejlesztettk ki. Licenct Magyarorszg 1940-ben vsrolta meg Nmetorszgtl, s az v november 28-n rendszerestettk 40M Turn nven. A programban rszt vett a Weiss Manfrd Mûvek, a gyõri Magyar Waggon s Gpgyr, a MVAG s a Ganz. A Honvdelmi Minisztrium 1940. szeptemberben 230 Turnt rendelt. Az elsõ sorozatpldnyokat a T-21 kiforratlansgbl eredõ sok mdosts (kztk az gy ûrmretnek 47mm-rõl 40mm-re val cskkentse) miatt csak 1942 tavaszn adtk t. A Turn knnyen vezethetõ, de bonyolult, hamar meghibsod, nehezen javthat, meredek fal harckocsi volt. 4 centimteres lvege mr megjelensekor elavultt tette. A gyrts folyamatossga rdekben, illetve hogy a magyar harckocsicsapatok vgre fegyverhez jussanak, a 230 Turnt 4 centimteres gyval legyrtottk. A 2. sorozatban megrendelt Turnok kzl mr csak 49 darab kszlt ezzel a lveggel, a tbbi megerõstett fegyverzetet kapott (41M Turn 75mm). A Turnok a harckocsizszlaljak kzepes harckocsiszzadaihoz kerltek. Elsõ bevetsk 1944 tavaszn Galciban volt, ahol a T-34 harckocsikkal szemben nem vltak be.



41M Turn II

Korszerûstett magyar kzepes/nehz harckocsi. A harci tapasztalatok mr 1941-ben azt mutattk, hogy egy korszerû harckocsinak legalbb 7,5 centimteres lveggel kell rendelkeznie. A Honvd Vezrkar ltal szorgalmazott harckocsit a 40mm-es Turnbl alaktottk ki. Mivel a gyrts mielõbbi megkezdse rdekben a harckocsitest s a toronykoszor mreteit nem akartk megvltoztatni, csak egy rvid csvû, kevsb hatsos lveg beptsre kerlhetett sor. Prototpusa 1942. februrban kszlt el. A Honvdsg 222 erõsebb Turnt rendelt. Br mreteit, pnclzatt s teljestmnyt tekintve kzepes kategriba tartozott, Magyarorszgon lvege nyomn nehz harckocsinak neveztk. 1943 nyartl kerlt a csapatokhoz. A harckocsigyrts Magyarorszgon 1944 õszi lellsig krlbell 180 jabb Turnt adtak t. Br erõsebb volt elõdjnl, mind fegyverzet, mind vdettsg tekintetben elmaradt ellenfeleitõl. Hossz csvû, nagy teljestmnyû 7,5 centimteres lveggel (44M Turn) elltott, javtott vltozatbl csak a prototpus kszlt el 1944-ben.




A 40/41M Turn I/II kzepes harckocsi technikai adatai:
Tmeg
18,2 t
19,2t
Hosszsg
5,5 m
Szlessg
2,44 m
Magassg
2,3 m
2,60 m
Motorteljestmny
260 LE/191 kW 
Hengerek szma
 8
Furat s lket
130 x 140 mm
Hengerûrtartalom
14866 cm3
Max. fordulatszm
2200/min.
Sebessg
47 km/h
45km/h
rokthidalkpessg
2,2 m
Lpcsõmszkpessg
0,8 m
Gzlkpessg
0,9 m
Hattv
165 km
150 km
Lnctalpak szlessge
0,42 m
Mellsõ pnclzat
50 mm
60 mm
Oldal- s farpncl
25 mm
Als s felsõ pncl
13 mm/15 mm
Fegyverzet
1 x 40 mm hk. lveg
2 x 8 mm gppuska
3 x 9 mm gppisztoly

1 x 75 mm hk.gy
2 x 8mm gppuska

Szemlyzet
5 fõ

Egyb tpusvltozatok:

43M Turn III.

 Az j harckocsitpusnak a hosszcsvû, 75 mm ûrmretû lveggel elltott Turn III-at szntk. A sok remnnyel kecsegtetõ 43M 75 mm-es hossz csvû pncltrõ gybl gyrtsi gondok miatt csak kettõ darab kszlt.
1943-bana Weiss Manfrd mûvek szakemberei megszerkesztettk a Turn II vltozatot. A ksrletekhez a 012. alvzszm harckocsit hasznltk fel, melyhez ktfle ksrleti tornyot ksztettek. A 75 mm-es gy beptse miatt a torony kiegyenslyozatlan lett, ezrt az egyik tornyot meghosszabbtottk, a msikat megmagastottk. Az utbbi megoldssal Bertholomeidesz ezredes tlett valstottk meg, hogy a parancsnok llva irnythasson, a kinyitott kupola takarja, de a prizmkon lsson  ki. Ez az tlet azonban nem vlt be: a harckocsi nagyon magas lett. A legyrtott 2 db lveg kzl egyet a Turn III, egyet a Zrnyi I prototpusa kapott. Az elõbbi tpus 1944 tavaszn hagyta el a szerelõcsarnokot. rsos dokumentci tovbbi sorsrl eddig mg nem kerlt elõ. A visszaemlkezsek szerint a HTI-ben a szksges vizsglatot lefolytattk. A mellsõ pncl vastagsgt 80 mm-esre nveltk. Vdettsgt az elõttpnclzat (ktnyezs) is nvelte. Azonban a fegyver hatkonysga s a tank vdettsgnek nvekedse a mozgkonysgnak cskkensvel jrt egytt. Ugyanis a motor teljestmnye vltozatlan maradt, de a harckocsi tmege 21 tonnra nõtt.
A harckocsi vdettsgnek ktnyezssel val nvelse a Weiss Manfrd szakembereinek tlete volt. A disgyõri gyrban 5 ill. 8 mm vastagsg szv acllemezbõl perforlt kivitelben ksztettk a vdõlemezeket. Oldalanknt 3-4 lemezbõl lltottk ssze s a srhnykra felhegesztett kampkra helyeztk. A felfggesztst gy alaktottk ki, hogy ne legyen merev, de a lemezek mgis olyan biztosan lljanak, hogy a terepakadjoknl is rgztve maradjanak. A tornyot s a parancsnoki kupolt a homlokpncl kivtelvel szintn ellttk elõttpncllal. Tvolsga a fõpncltl 250 mm volt. A felszerelst a csapatjavt mûhelyekben is el tudtk vgezni.  Weiss Manfrd gyrtl 300 kszlet kerlt a csapatokhoz s a Turnok nagyrszt fel is szereltk vele. A tmeg cskkentse rdekben a pncllemezeket perforltk, de gy is 1 tonnval nveltk a harckocsi tmegt.
A Turnok tptse T. III tpusv mr nem valsulhatott meg. 1944 jliusban s augusztus elejn a Weiss Manfrdot rt sorozatos bombatmadsok miatt errõl a tervrõl le kellett mondani.




A 43M Turn III. technikai adatai:
Tmeg
21 t
Hosszsg
6,60 m
Szlessg (ktnyezssel)
2,60 m
Magassg
2,70 m
Motorteljestmny
260 LE / 193 kW
Sebessg
40 km/h
Hattv
150 km
Pnclzat

13-25 mm,
homlok: 80 mm

Fegyverzet
1 x 43M 75 mm harckocsigy,
2 x 30/40M 8 mm gppuska


43M Parancsnoki (Vezr) Turn

 

 A hbors tapasztalatok a magyar harckocsiz alakulatoknl is felvetettk a harctevkenysgek sorn trtnõ hatkony irnyts krdst. A HTI szakemberei mr 1942 mjusban javasoltk, hogy a Turn tankot felhasznlva alaktsanak ki egy rdis harckocsit az ezred s hadosztlyparancsnokok rszre. Ezt elõszr a Turn I-gyel pbltk megoldani, de a kismretû toronyban nem tudtk elhelyezni a 3 db rdikszlket, s a parancsnok rszre a ltsi viszonyok sem voltak megfelelõek.
1943 vgn ismt felmerlt a krds ugyanis a Turn II tornya mr lehetõv tette a kt R4 tpus rdikszlk elhelyezst. A 3 rdi s 3 hrad katona mg ebben az esetben is csak gy frt a toronyba, hogy a fegyverzetet s a toronyforgat berendezst kiszereltk. A rdis harckocsit a fegyverzet hinya miatt messzirõl fel lehetett ismerni ami az ellensg figyelmt rgtn felhvta s a tzt is magra vonta. Az ellensg megtvesztse cljbl a harckocsi tornyra fbl kszt lveget s gppuskt helyeztek. A parancsnoki (Vezr) Turn egyetlen fegyvere a mellsõ homlokpnclba ptett gppuska volt.
A rdikszlk hatsugarnak nvelse rdekben gy terveztk, hogy a Csaba parancsnoki pnclgkocsi rcsantennjt szerelik a toronyra. A mozgatsa a harckocsibl pneumatikus rendszerrel trtnt volna. A megvalstsra azrt nem kerlt sor, mert a rcsantenna egybõl felismerhetõv tette volna a parancsnoki Turnt.
A nagy igny ellenre hossz ideig nem jutottak elõbbre a Vezr Turn elksztsben. A sorozatban kszlõ Turnokra szksge volt a csapatoknak s egyetlen egyet sem bocstottak a rdis harckocsi elksztse s kiprblsa cljra. Mindettõl fggetlenl 1942 õszn a Weiss Manfrd gyrtl a Honvdelmi Minisztrium 15 db rdis Turnt rendelt. (E rendelsek teljestsrõl nem maradtak fenn adatok.)
1943 mjusban egy mintapldny csapatprbjra is sor kerlt. A kedvezõ tapasztalatok nyomn a pncloshadtest parancsnoka 5 rdis harckocsi elksztst krte.
Az elsõ parancsnoki Turnt a HTI-ben 1943 mjusban ksztettk a H-802 alvzszm harckocsibl. Ezt a harckocsit talaktsa kzben vissza akartk rendelni az alakulathoz, de a HTI vezetõi krtk, hogy maradhasson s mintja legyen az elkszlõ parancsnoki Turnoknak (arra hivatkoztak, hogy tl sok munkt s kltsget fektettek mr bele a munklatokba). A "vezreket" az jonnan kszlõ Turn-szribl sem tudtk biztostani. Ezrt azt a megoldst talltk, hogy a srlt, kilõtt tankokbl kiszereltk a lveget s mdostottk a torony belsejt.
1944 nyarn a keleti frontrl javtsra hazakldtt Turnok kzl 4-5-t "Vezrr" alaktottak t. Ezek azrt nem kaptak j alvzszmot, mert az eredeti szriaszmmal zemeltek tovbb.
1944. jlius 27-e utn mr nem ksztettek tbb parancsnoki Turnt. A tovbbiakban a harckocsiegysgek s -alegysgek irnytst a 40M Csaba parancsnoki pnclgpkocsibl vgeztk.



Tervek a Turn egyb hasznostsrl

A harckocsi bzisn egyb spesilis jrmûvek kialaktst is terveztk. A HTI szakemberei 1943 janurjban oktat tank kialaktsra tettek javaslatot. A tervk szerint minden  harckocsi-zszlalj 5 db oktat jrmûvet kapott volna. Az elkpzelsk szerint erre nem szereltek volna tornyot, a test anyagnak pedig nem pnclt, hanem vasat javasoltak. Az oktatandk a kzdõtrben kialaktott lseken, a pncltestet bort ponyva alatt foglaltak volna helyet. Ezek megvalstsra mr nem kerlt sor.
A darus harckocsira tett javaslat szintn terv maradt. A csapatoknl szksgesnsk lttk azt, hogy mûhelyszzadonknt (javtszzad) legyen egy csrlõvel s egy 6 tonna teherbrs daruval felszerelt harckocsi is legyen. Ezt a sok tbori javts , a motorok s tornyok ki- s beszerelsnek, a felborult harckocsik talpra lltsnak a gyakori ignye kvetelte meg, de a megvalstsig nem jutottak el.
 A gpjrmûgyrtsrl 1943 janurjban tartott konerencin a rsztvevõk a vontat harckocsi tervnek a kivitelezshez kedvezõen lltak hozz. Az zemkptelen harckocsik vontatshoz egy specilis, vonhorgokkal, vonkszlkkel s csrlõkkel felszerelt vontat harckocsi  elksztsnek javaslatt elfogadtk. Ekkor esett sz a a harckocsiszllt-trailerek gyrtsnak szksgessgrõl is. gy gondoltk, ezeket a trailereket is a vontat tankkal lehetne zemeltetni. Harckocsi-zszlaljannt 2 db vontat s 2 db trailer rendszerestst terveztk.

A Zrnyi njr Lveg




Elõzmnyek

 A rohamlveg elnevezse egyik nemzeti hõsnkre utal, aki a 17. szzadban vezette trkellenes npfelszabadt harcait, s tbb hadjratban megverte a trk seregeket.
 1942 jliusban a Honvdelmi Minisztrium azt javasolta, hogy a pncloshadosztlyok tzrsgt olyan njr lvegekkel szereljk fel, amelyek a harckocsiz alakulatokat a tmads folyamn vgig hatkonyan tmogatni tudjk. A katonai szakemberek a javaslatukat a hadi tapasztalatokra, valamint a nmet, olasz, s szovjet rohamlvegek sikereire alapoztk. Az njr lveg megalkotst tekintve az tûnt a legegyszerûbb megoldsnak, ha alvzul a Turn harckocsi pncltestt hasznljk, fegyverzetl pedig a magyar gyrtmny 40M 105 mm-es tarackot szntk. 1942 szeptemberben a Weiss Manfrd gyrban elksztettk a rohamlveg fa modelljt. A vgzett ksrletek sorn szerzett tapasztalatok alapjn a HM megrendelte a vasbl kszlt prbajrmûvet. A vas prbajrmûvet tervezõi a vr udvarn Horthy Miklsnak is bemutattk (ksõbb ez a pldny az 1. rohamtzrosztly kikpzõkerethez kerlt). Ezutn a HM 1943 megrendelte az elsõ 40 darabot a Weiss Manfrd gyrtl.



43M Zrnyi II

 A rohamlveget 40/43M Zrnyi II nven rendszerestettk. A harcjrmû tmege 21,6 t volt, vdettsge, mozgkonysga s tûzereje megfelelt a kor kvetelmnyeinek. A rvid csvû L/20-as csõhosszsg lveget vertiklisan -8 foktl +25 fokig, oldalirnyban pedig 11 fokig lehetett finom irnyzst vgrehajtani. A lveghez repesz, kd, s rombolgrntot hasznltak. A 15 kg-s repeszgrnt 470 m/s, a 17 kg-s rombolgrnt pedig 440 m/s kezdõsebessggel hagyta el a csvet. A tûzgyorsasg 6 lvs volt percenknt. A kzvetlen, s fedett tzelõllsbl val lvszethez szksges clz- s irnyzberendezsekkel egyarnt ellttk. A lveg htrasiklsa kb 1 m volt, amitõl a legnysget gy vdtk, hogy a lveg csak akkor tzelt, ha a tltõkezlõ s a parancsnok mindkt kezvel az elektormos nyomgombokat benyomva tartotta. A rohamlveget R-5/a rdival lttk el. Az njr lveget egy 260 LE-s (Turn) motor hajtotta, maximlisan 43 km/h sebessggel. Mivel a trzs szlessgben megnvekkedett, gy lehetõsg nylt a 265 literes zemanyag tartly helyett egy nagyobb, 445 literes tartly beptsre, melynek ksznhetõen a harcjrmû hatsugara 280 km volt.
 A motorteret a kzdõtrtõl ajtval elltott vlaszfal takarta. Ezen keresztl akr kisebb szerelseket is el lehetett vgezni. A ngyfõnyi szemlyzet (lvegparancsnok, tltõkezelõ, irnyz, harcjrmûvezetõ) a tetõpnclon keresztl, hrom csapajtn t tudta knnyen, s gyorsan elhagyni a rohamlveget. Harctri tapasztalatok alapjn kszlt egy vszkijrat is a fenkpnclon, hogy a harcjrmûvet vdetten is el lehessen hagyni. A Zrnyi mellsõ pnclzata 75 mm, a tbbi rszen pedig 25 mm-esek voltak. Nhny Zrnyit elõttpnclzattal is ellttak, valamint a mellsõ pnclzatot a pnclra rgztett tartalk lnctagokkal is nveltk (ezt a nmetektõl vettk t). A fegyverzethez kiegsztsl mg tartozott 6 db kzigrnt, 2 db robbantltet s ngy gppisztoly. A szemlyzet oldalfegyverzetet hordott. Egyni felszerelsek helyett az alap 52 db grnthoz mg 30 db-ot tudtak bemlhzni. 1944 tavaszig 40 db kszlt el, 1944 õszig pedig tovbbi 26+6 darabot adtak t. Eztutn a Weiss Manfrd gyrat rt rendkvl slyos bombatmads miatt a tovbbi gyrtst le kellett lltani.
 Rendkvl kis magassga, j oldalstabilitsa, s viszonylag nagy sebessge miatt az egyik legjobban sikerlt magyar harcjrmûnek tekinthetõ.


 
Frontok
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mesterlvsz
 
ra
 
Ltogatk
Induls: 2006-12-24
 
Linkek
 
Partraszlls
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.