38M Toldi
- Könnyű harckocsi
- Ország: Magyarország
- Tömeg: 8,5 tonna
- Motorteljesítmény: 155 LE
- Sebesség: 50 km/h
- Páncélzat: 13 mm
- Fegyverzet: 1 db. 20 mm-es nehézgéppuska, 1 db. 8 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
A Toldi harckocsikat a középharckocsi-századok között osztották fel, többnyire felderítési feladatokat láttak el, ennek a célnak kiválóan megfeleltek.
40M Nimród
- Páncélgépágyú
- Ország: Magyarország
- Tömeg: 10,5 tonna
- Motorteljesítmény: 155 LE
- Sebesség: 50 km/h
- Páncélzat: 13 mm
- Fegyverzet: 1 db. 40 mm-es légvédelmi gépágyú
- Kezelőszemélyzet: 6 fő
A típust 1940-ben rendszeresítették, a gyorscsapatok páncél- és légvédelmi eszközeként alkalmazták. A gépágyúpáncélosok és repülőgépek ellen is használható volt, az utóbbi feladatra a forgó torony mellső kivágásának zárószerkezete tette alkalmassá. 1943 után harckocsik ellen csak szükségszerűségből, és rossz hatékonysággal alkalmazták.
40M Turán
- Közepes harckocsi
- Ország: Magyarország
- Tömeg: 18,2 tonna
- Motorteljesítmény: 260 LE
- Sebesség: 47 km/h
- Páncélzat: 50 mm
- Fegyverzet: 1 db. 40 mm-es löveg, 2 db. 8 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
Rendszeresítésére 1940 őszétől került sor, összesen 530 darab készült belőle. Összességében megállták a helyüket, bár a szovjet T-34-esekkel szemben rendre alulmaradt, és bonyolult szerkezete miatt gyakori volt a meghibásodás.
43M Zrínyi
- Rohamlöveg
- Ország: Magyarország
- Tömeg: 21,5 tonna
- Motorteljesítmény: 260 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 75 mm
- Fegyverzet: 1 db. 10,5 cm-es tarack
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
Korszerű, feltűnően alacsony felépítésű jármű kitűnően bevált a harcban, bár csupán 60 darab készült belőle. Általában önálló osztályokként alkalmazták. Kisebb harcászati sikereket értek el vele.
7TP
- Könnyű harckocsi
- Ország: Lengyelország
- Tömeg: 9,4 tonna
- Motorteljesítmény: 110 LE
- Sebesség: 32 km/h
- Páncélzat: 40 mm
- Fegyverzet: 1 db. 37 mm-es löveg, 3 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
A lengyel hadsereg általános harckocsi típusa. A tankok többségét 1939-ben a németek ellen bevetették, a legnagyobb részük megsemmisült.
A7V
- Közepes harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 33 tonna
- Motorteljesítmény: 2x100 LE
- Sebesség: 13 km/h
- Páncélzat: 30 mm
- Fegyverzet: 1 db. 57 mm-es löveg, 6 db. 7,62 mm-es géppuska
A császári német hadsereg későn kezdte meg a harckocsik építését, így az első példányok csak 1918-ban kerültek ki a csapatokhoz. Mellesleg a szűkös ipari kapacitás miatt csak 20 példány készült belőlük. Ezek a harckocsik technikailag az angol harckocsik alatt meredtak.
Ansaldo CV-35
- Könnyű harckocsi
- Ország: Olaszország
- Tömeg: 3,3 tonna
- Motorteljesítmény: 43 LE
- Sebesség: 42 km/h
- Páncélzat: 13,5 mm
- Fegyverzet: 2 db. 8 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 2 fő
A Fiat cég által gyártott könnyű páncélzatú, gyenge fegyverzetű konstrukció már az abesszin hadjárat után elavultnak számított, és a spanyol polgárháborúban sem vált be. Bevetették még az 1940-41 évi észak-afrikai hadjáratban, azonban rövid időn belül az összes megsemmisült.
BT-2
- Könnyű harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 11 tonna
- Motorteljesítmény: 400 LE
- Sebesség: 50 km/h
- Páncélzat: 13 mm
- Fegyverzet: 1 db. 37 mm-es löveg, 1 db. géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
1931. november 7-én a Vörös téren tartott hagyományos díszszemlén mutatkozott be az amerikai Christie konstrukciójú harckocsi. A valóban gyors járású harckocsik kielégítették a szovjet katonai doktrína igényeit. Körülbelül 5000 darab készült belőlük.
Char-B2
- Nehéz harckocsi
- Ország: Franciaország
- Tömeg: 32 tonna
- Motorteljesítmény: 300 LE
- Sebesség: 28 km/h
- Páncélzat: 60 mm
- Fegyverzet: 1 db. 47 mm-es löveg a toronyban, 1 db. 75 mm-es löveg a testben, 2 db 7,5 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 4 fő
1939-től 1940 májusáig 320 db épült belőle, a francia hadsereg páncéloshadosztályaiba került beosztásra. A nehéz robosztus, oldalpáncélzattal is védett jármű megfelelően védett volt, de lassúsága és csekély manőverezhetősége miatt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. 1941 után nem jutott szerephez
Churchill
- Nehéz harckocsi
- Ország: Nagy-Britannia
- Tömeg: 38,5 tonna
- Motorteljesítmény: 350 LE
- Sebesség: 24 km/h
- Páncélzat: 102 mm
- Fegyverzet: 1 db. 40 mm-es löveg, 1 db. 7,62 mm-es géppuska, 1 db. 7,62 mm-es tarack
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
1941-től a gyalogság támogatására alkalmazták, páncélvédettsége megfelelően erős volt, de mozgékonysága átlagon aluli.
Cromwell
- Közepes harckocsi
- Ország: Nagy-Britannia
- Tömeg: 27 tonna
- Motorteljesítmény: 600 LE
- Sebesség: 64 km/h
- Páncélzat: 65 mm
- Fegyverzet: 1 db. 75 mm-es löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
Ez a típus 1941-ben jelent meg, de tömegesen csak 1944-45-ben került ki a csapatokhoz. Fegyverzet tekintetében általában alulmaradt a vele egyidejűleg szereplő páncélosokkal szemben, de mozgékonysága megfelelő volt.
Cruiser
- Közepes harckocsi
- Ország: Nagy-Britannia
- Tömeg: 12 tonna
- Motorteljesítmény: 150 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 14 mm
- Fegyverzet: 1 db. 40 mm-es löveg, 2 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 6 fő
Az angolok a harckocsi építés alapelveit az első világháborúban szerzett tapasztalatokat alapul véve az új angol harckocsikat a tűzerő-mozgékonyság-védettség hármas követelmény szem előtt tartásával fejlesztették ki. Ennek első példánya a Cruiser.
Crusader
- Közepes harckocsi
- Ország: Nagy-Britannia
- Tömeg: 19,7 tonna
- Motorteljesítmény: 345 km/h
- Sebesség: 60 km/h
- Páncélzat: 51 mm
- Fegyverzet: 1 db. 57 mm-es löveg, 1 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
Ez a típus a gyalogságot támogató harckocsik és az úgynevezett cirkáló harckocsik kategóriája közé esik. Ennek megfelelően 1942 és 1943 között alkalmazták. A jármű mozgékonysága átlagon felüli volt, de ehhez aránytalanul kicsi tűzerő és páncélvédettség társult.
Elefant
- Rohamlöveg-páncélvadász
- Ország: Németország
- Tömeg: 68 tonna
- Motorteljesítmény: 2x320 LE
- Sebesség: 20 km/h
- Páncélzat: 200 mm
- Fegyverzet: 1 db. 88 mm-es páncéltörő löveg
- Kezelőszemélyzet: 6 fő
A Ferdinand Porsche által kifejlesztett és ezért Ferdinand-nak is nevezett rohamlöveg a kurszki csatában mutatkozott be. Ez a konstrukció a páncélosok ellen hatásosnak bizonyult, de önvédelmi fegyvere nem lévén a közelharcban a személyzet könnyen sebezhetővé vált. Összesen 90 darab készült belőle, és nem gyakorolt jelentős hatást a hadműveletekre.
Hetzer
- Rohamlöveg
- Ország: Németország
- Tömeg: 16 tonna
- Motorteljesítmény: 150 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 60 mm
- Fegyverzet: 1 db. 75 mm-es páncéltörő ágyú, 1 db. 7,92 mm-es géppuska
A torony nélküli lapos rohamlöveg igen jól sikerült konstrukciónak bizonyult, bár a tűzerő kevésnek bizonyult, de ennek ellenére ebben a kategóriában az elsők közé tartozott.
Jagdpanther
- Páncélvadász
- Ország: Németország
- Tömeg: 45,5 tonna
- Motorteljesítmény: 700 LE
- Sebesség: 46 km/h
- Páncélzat: 80 mm
- Fegyverzet: 1 db. 88 mm-es löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
A Vadászpárduc 1944 áprilisában jelent meg a csatamezőkön, főleg a keleti fronton, és rövid idő alatt félelmetes hírnévre tett szert. A hatalmas szovjet veszteségekben oroszlánrésze volt. A német ipar tönkrebombázása miatt csupán 382 darab készült belőle.
Jagdtiger
- Rohamlöveg-páncélvadász
- Ország: Németország
- Tömeg: 71,7 tonna
- Motorteljesítmény: 700 LE
- Sebesség: 38 km/h
- Páncélzat: 250 mm
- Fegyverzet: 1 db. 128 mm-es páncéltörő löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 6 fő
A Vadásztigris félelmetes fegyvernek bizonyult, mintegy 70 darab készült belőle. Az ellenséges páncélosokkal vívott ütközetek során minden esetben győztesen került ki. Hátránya kis számában és nehézkességében rejlett.
Joszif Sztalin
- Nehéz harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 41 tonna
- Motorteljesítmény: 600 LE
- Sebesség: 37 km/h
- Páncélzat: 160 mm
- Fegyverzet: 1 db. 85 mm-es löveg, 2 db 7,62 mm-es géppuska, 1 db. 12,7 mm-es légvédelmi géppuska
- Kezelőszemélyzet: 4 fő
Mivel a T-34 nem bizonyult hatásosnak a német nehézpáncélosok ellen, egy erősebb harckocsira volt szükség. Így született meg a JSZ nehéz páncélos. Újításnak számított a torony hátuljára beszerelt légvédelmi löveg. Gyártását1944 elején kezdték meg, és ettől kezdve tömegesen alkalmazták.
KV-1A
- Nehéz harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 48 tonna
- Motorteljesítmény: 600 LE
- Sebesség: 37 km/h
- Páncélzat: 90 mm
- Fegyverzet: 1 db. 76,2 mm-es löveg, 4 db. géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
A Kim Vorosilov (KV) nehéz harckocsi esetében már kijavították a T-35-ös hibáit: ez a jármű már mozgékonyabb, védettebb volt, egyedül tűzerő tekintetben meredt alul elődjénél. A történet másik pikantériája, hogy arról a Vorosilovról nevezték el, aki nem hitt a harckocsik jövőjében.
Lenin
- Könnyű harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 7 tonna
- Motorteljesítmény: 33,5 LE
- Sebesség: 8,5 km/h
- Páncélzat: 16 mm
- Fegyverzet: 1 db. 37 mm-es löveg
- Kezelőszemélyzet: 2 fő
Az első, már a szovjethatalom alatt készített harckocsi, a francia Renault cég által gyártott konstrukcióról lett koppintva. Az 1920-ban épült harckocsit a polgárháborúban bevetették a gyalogság, és a lovasság támogatására.
M-11/39
- Közepes harckocsi
- Ország: Olaszország
- Tömeg: 11 tonna
- Motorteljesítmény: 105 LE
- Sebesség: 33 km/h
- Páncélzat: 30 mm
- Fegyverzet: 1 db. 37 mm-es löveg, 2 db. 8 mm-es Breda géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
Gyártását 1938-ban kezdték meg, és 1940-ig 100 darab készült belőle. Valamennyi példányt Észak-Afrikában vetették be, de a brit offenzíva harcaiban hamarosan felmorzsolódtak.
M-13/40
- Közepes harckocsi
- Ország: Olaszország
- Tömeg: 14 tonna
- Motorteljesítmény: 125 LE
- Sebesség: 31,8 km/h
- Páncélzat: 40 mm
- Fegyverzet: 1 db. 47 mm-es löveg, 4 db. 8 mm-es Breda géppuska
- Kezelőszemélyzet: 4 fő
A Fiat cég által 1940-43 gyártott 799 darab harckocsit Görögországban, majd Észak-Afrikában vetették be. Elődjétől az erősebb löveg, több géppuska, erősebb diesel-motor különböztette meg. Alacsony sebessége, rossz terepjáró képessége miatt így is alulmaradt a szövetséges típusokkal szemben. Az olasz páncéloshadosztályok zömét ez a harckocsi képezte.
M16 ST. Chamond
- Rohampáncélos
- Ország: Franciaország
- Tömeg: 24 tonna
- Motorteljesítmény: 90 LE
- Sebesség: 8,5 km/h
- Páncélzat: 22 mm
- Fegyverzet: 1 db. 75 mm-es löveg, 4 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 9 fő
Forradalmi megoldásnak számított, mint gyalogságot támogató páncélozott löveg. 1917 novemberéig 400 db-ot készítettek belőle de csekély mozgékonysága miatt könnyű célpontot nyújtott az ellenség számára. A háború után nem fejlesztették tovább
M17 Char Légére
- Könnyű harckocsi
- Ország: Franciaország
- Tömeg: 6,7 tonna
- Motorteljesítmény: 39 LE
- Sebesség: 7,8 km/h
- Páncélzat: 16 mm
- Fegyverzet: 1 db. 73,7 mm-es löveg
- Kezelőszemélyzet: 2 fő
Franciaország legsikeresebb I világháborús harckocsija. Hosszú időn át tartották szolgálatban. Sorozatgyártása 1917-ben kezdődött, mint gyalogságot támogató harckocsi. Előnye, hogy egyszerű konstrukció, hátránya viszont a gyenge motor és a kis sebesség.
M3A5 General Grant
- Közepes harckocsi
- Ország: USA
- Tömeg: 29 tonna
- Motorteljesítmény: 420 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 57 mm
- Fegyverzet: 1 db. 75 mm-es löveg, 1 db. 37 mm-es löveg, 3 db. 7,6 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 6 fő
1940-ben került az amerikai hadsereg hadrendjébe, 1942-ben 317 darabot szállítottak a 8. brit hadseregnek Észak-Afrikába, ahol bevált Rommel Panzer III és Panzer IV harckocsik frontpáncélzatát 1000 méterről átütötte. 1943-tól tömegével került az amerikai hadsereg szolgálatába
M4A1 General Sherman
- Közepes harckocsi
- Ország: USA
- Tömeg: 30,7 tonna
- Motorteljesítmény: 400 LE
- Sebesség: 38 km/h
- Páncélzat: 57 mm
- Fegyverzet: 1 db. 75 mm-es löveg, 2 db. 7,6 mm-es géppuska, 1 db. 12,7 mm-es harckocsi-géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
Az USA hadseregének alapvető páncélosa, összesen 49.234 darab épült belőle. Első bevetése az 1942. októberi el-alameini csatában volt, jó eredménnyel. Ettől kezdve valamennyi hadszíntéren megfordult, egészen 1955-ig hadrendben tartották. A Shetman legelőnyösebb tulajdonsága, hogy egyszerű felépítése miatt könnyen javítható, szerviz igénye igen alacsony. A konstrukció 1942-ben volt igazán korszerű, később rendre alulmaradt a német típusokkal szemben, de nagy száma, és tömeges bevetése ezt a hátrányt ellensúlyozhatta.
Mark I
- Gyalogsági harckocsi
- Ország: Nagy-Britannia
- Tömeg: 28 tonna
- Motorteljesítmény: 105 LE
- Sebesség: 6 km/h
- Páncélzat: 10 mm
- Fegyverzet: 2 db. 57 mm-es löveg, 2 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 8 fő
Az első tank, amelyből az első 150 darab 1916 áprilisáig készült el. Döntő áttörést helytelen alkalmazása miatt nem volt képes elérni. A háborút így is birtokosai számára kedvező irányba befolyásolta.
Matilde
- Közepes harckocsi
- Ország: Nagy-Britannia
- Tömeg: 26,5 tonna
- Motorteljesítmény: 2x85 LE
- Sebesség: 24 km/h
- Páncélzat: 80 mm
- Fegyverzet: 1 db. 40 mm-es löveg, 1 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 4 fő
Az angol harckocsi építés jellegzetes, a második világháború idején kifejlesztett, és nagy sorozatban gyártott példánya. Nagy lövésbiztonság és páncélvédettség jellemezte, amit az oldalára erősített köténnyel még tovább fokoztak. Az igénytelen, megbízható harcjármű az észak-afrikai harcok egyik hőse.
Panzer I
- Könnyű harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 6 tonna
- Motorteljesítmény: 100 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 13 mm
- Fegyverzet: 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 2 fő
A versailles-i diktátum bilincsétől megszabadult Németország első harckocsi típusa. 1934 és 1942 között mintegy 3000 darab készült belőle. Harci értéke csekély, inkább kiképzésre és propaganda célokra használták.
Panzer II
- Könnyű harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 9,5 tonna
- Motorteljesítmény: 140 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 30 mm
- Fegyverzet: 1 db. 20 mm-es gépágyú, 1 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
Az első sorozatban készült járművek 1935-ben kerültek ki a csapatokhoz. Lényegében a Panzer I továbbfejlesztett változata, mind páncélvédettségben, mind tűzerő tekintetében. Spanyolországban jelesre vizsgáztak, de a lengyel hadjárat során már kevésbé. Később továbbfejlesztett változatából alakult ki a Wespe elnevezésű önjáró tarack.
Panzer III
- Közepes harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 22,3 tonna
- Motorteljesítmény: 300 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 80 mm
- Fegyverzet: 1 db. 50 mm-es löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
Ez a típus képezte 1940 és 1942 között a német páncélosalakulatok gerincét. A háború elején jól használható és egyre kiforrottabb konstrukció volt, de az idő előrehaladtával a gyenge tűzerő és védettség miatt egyre csökkent harci értéke. 1942-ben 7,5 cm-es L/24 csőhosszúságú harckocsiágyúkkal látták el.
Panzer IV
- Közepes harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 25 tonna
- Motorteljesítmény: 300 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 80 mm
- Fegyverzet: 1 db. 75 mm-es löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
Ez a jármú volt a második világháború alatt a német páncélosalakulatok legnagyobb darabszámban (10.000 darab) gyártott legfőbb harceszköze. Készült rövid és hosszú csövű változatban is. 1943-tól védőköpennyel látták el. A kiváló harckocsi méltó ellenfele volt mind a nyugati, mind a keleti hadszíntéren bevetett ellenséges páncélosoknak.
Panzer V Panther
- Nehéz harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 43 tonna
- Motorteljesítmény: 650 LE
- Sebesség: 50 km/h
- Páncélzat: 85 mm
- Fegyverzet: 1 db.75 mm-es löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
A második világháború talán legjobb német harckocsija. A kezdetek itt is nehezek voltak: a párduc harckocsikat a német katonai vezetők a szakemberek intése ellenére Kurszknál bevetették, ahol sok közülük műszaki hiba miatt esett ki a sorból. Később ezt kijavították, és félelmetes fegyverré vált.
Panzer VI Tiger
- Nehéz harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 56,9 tonna
- Motorteljesítmény: 700 LE
- Sebesség: 44 km/h
- Páncélzat: 100 mm
- Fegyverzet: 1 db. 88 mm-es löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
A Tigris a második világháború harckocsi legendája, a csatamezők félelmetes ura volt. Tüze minden lehetséges célpontot megsemmisített, páncélvédettsége pedig szinte sebezhetetlenné tette. A szovjetek szinte rettegték a nevét és egy-egy tigris elejtése nagy dicsőségnek számított. Nem egy esetben fordult elő hogy néhány tigris egy egész ellenséges harckocsioszlopot megsemmisített, mert a rivális harckocsik lövedékei egyszerűen lepattogtak róla. Egy szövetséges katona szerint a tigris egyetlen számukra pozitív tulajdonsága, hogy kevés van belóle.
Panzer VIB Königstiger
- Nehéz harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 70 tonna
- Motorteljesítmény: 700 LE
- Sebesség: 38 km/h
- Páncélzat: 150 mm
- Fegyverzet: 1 db. 88 mm-es löveg, 2 db 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
A tigris és a párduc harckocsik előnyös tulajdonságait testesítette meg Királytigris 1944 nyarán. Szereplését nem kísérte szerencse: az ardenneki offenzíva során üzemanyaghiány miatt nem tudta érvényesíteni dominanciáját, a magyarországi fronton pedig elsüllyedt a Sárrét mocsaraiban. Hátránya, hogy nagy tömege, és bonyolult szerkezete miatt gyakran elromlott, és nagy súlya miatt csak 2 másik királytigris tudta megoldani. Ha egy ilyen páncélos beleragadt a sárba, akkor azt azonnal veszteséglistára tehették, mert nem létezett olyan eszköz amivel azt onnan kiemelhették volna. Ilyenkor általában saját személyzete robbantotta fel, hogy ne kerüljön az ellenség kezére.
S35 Somua
- Közepes harckocsi
- Ország: Franciaország
- Tömeg: 20 tonna
- Motorteljesítmény: 190 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 55 mm
- Fegyverzet: 1 db. 47 mm-es löveg, 1 db. 7,5 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
A másodi világháborús időszak legsikeresebb francia harckocsija, bár rövid csövű. Lövegének nem volt megfelelő átütőereje, bár a német Panzer III-as harckocsinál erősebb volt, de gyenge motorja miatt menetteljesítménye nem volt kielégítő.
Stug III
- Rohamlöveg
- Ország: Németország
- Tömeg: 23,9 tonna
- Motorteljesítmény: 300 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 50 mm
- Fegyverzet: 1 db. 75 mm-es löveg (rövid kivitelben)
- Kezelőszemélyzet: 4 fő
A harckocsibázisra épített rohamlöveg-változatot Guderian javaslatára már 1935-ben kidolgozták. Az elképzelések szerint feladata a gyalogság közvetlen támogatása. A franciaországi hadjárat során szerzett kedvező tapasztalatok alapján kezdődött meg tömeges gyártása, és igen hasznos harceszköznek bizonyult.
Stug IV Brumbar
- Rohamlöveg
- Ország: Németország
- Tömeg: 28,2 tonna
- Motorteljesítmény: 300 LE
- Sebesség: 40 km/h
- Páncélzat: 100 mm
- Fegyverzet: 1 db. 150 mm-es löveg ( lövegcső nélkül), 1 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 5 fő
A Grizzly feladata elsősorban a jól védett közeli célok, például betonerődök leküzdése volt. Magas felépítése miatt könnyű célpontot nyújtott az ellenséges tüzéreknek, 100 milliméteres frontpáncélzata ellenére aránylag könnyen sebezhető volt.
SZU-122
- Rohamlöveg
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 30,9 tonna
- Motorteljesítmény: 500 LE
- Sebesség: 55 km/h
- Páncélzat: 45 mm
- Fegyverzet: 1 db. 122 mm-es löveg, 1 db 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet:5 fő
A SZU típusú rohamlövegek gyártását 1942-ben kezdték meg, és folyamatosan továbbfejlesztették. Több típusa ismert: SZU-76, SZU-85, SZU-100, de a legismertebb kétségkívül a SZU-122 volt. Nagy mozgékonysága viszonylag kis védettség mellett is lehetővé tette, hogy a lövészekhez szorosan felzárkózva, azok harcrendjében mozogva nyújtson tűztámogatást.
T-18
- Könnyű harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 5,5 tonna
- Motorteljesítmény: 35 LE
- Sebesség: 20 km/h
- Páncélzat: 16 mm
- Fegyverzet: 1 db. 37 mm-es löveg, 1 db. géppuska
- Kezelőszemélyzet: 2 fő
A francia Renault-cég típusának jellegzetességeit magán viselő konstrukciót 1927-ben állították szolgálatba, és már 1929-ben be is vetették a kelet-kínai vasútvonal melletti harcokban. Az ellenséges lovassággal szemben megállta a helyét.
T-26B
- Könnyű harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 10,3 tonna
- Motorteljesítmény: 90 LE
- Sebesség: 30 km/h
- Páncélzat: 15 mm
- Fegyverzet: 1 db. 45 mm-es löveg, 1 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet:3 fő
1931 és 1934 között viszonylag nagy számban gyártották. A spanyol polgárháborúban a köztársasági erők oldalán került bevetésre, ahol méltó ellenfele volt a német Panzer I és az olasz Ansaldo harckocsiknak.
T-34
- Közepes harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 29 tonna
- Motorteljesítmény: 500 LE
- Sebesség: 55 km/h
- Páncélzat: 80 mm
- Fegyverzet: 1 db. 76,2 mm-es löveg, 2 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 4 fő
A második világháború legjobban sikerült szovjet konstrukciója, amely tömegesen került a csapatokhoz. A gyakorlati tapasztalatok hatására folyamatosan fejlesztették: tűzerejét 76,2 mm-es lövegének 85 mm-esre történő cseréjével növelték, páncélvédettség terén pedig megvastagították a lemezeket 10 mm-rel, így ezután a páncéllemezkék vastagsága elérte a 90 mm-t. Minden időjárási és terepviszonyok között kitűnően alkalmazható volt. Méltó ellenfele volt a közepes harckocsiknak, de minden legenda ellenére a német Párduc és Tigris harckocsikkal szemben alulmaradt. Még egy negatív rekordot tudhat magáénak: belőle pusztult el a legtöbb a második világháború alatt.
T-35
- Nehéz harckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 50 tonna
- Motorteljesítmény: 500 LE
- Sebesség: 30 km/h
- Páncélzat: 30 mm
- Fegyverzet: 1 db. 76,2 mm-es löveg, 2 db. 45 mm-es löveg, 5 db 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 10 fő
Ez a mozgó erőd nem váltotta be a hozzá fűződő reményeket. Habár tűzereje megfelelő volt, hatalmas méreteihez képest páncélzata nem nyújtott megfelelő védelmet. A németek mér a háború első hónapjaiban mindet megsemmisítették.
T-37A
- Felderítő úszóharckocsi
- Ország: Szovjetunió
- Tömeg: 3,2 tonna
- Motorteljesítmény: 60 LE
- Sebesség: 36 km/h
- Páncélzat: 9 mm
- Fegyverzet: 1 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
A Szovjetunió az első úszóképes, felderítési célokra szánt harckocsit 1932-ben fejlesztette ki, a jármű vízi hajtását hajócsavar végezte.
T-38
- Könnyű harckocsi
- Ország: Németország
- Tömeg: 10,5 tonna
- Motorteljesítmény: 125 LE
- Sebesség: 42 km/h
- Páncélzat: 25 mm
- Fegyverzet: 1 db. 37 mm-es löveg, 2 db. 7,92 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 4 fő
Csehszlovákia 1938 tavaszán történő német megszállása következtében mintegy 1000 darab került a Wermacht kötelékébe. Megjelenésekor a hasonló konstrukciókkal szemben fölényben volt. Később továbbfejlesztett változatából alakult ki a Hetzer elnevezésű páncélvadász.
Valentine
- Közepes harckocsi
- Ország: Nagy-Britannia
- Tömeg: 38,5 tonna
- Motorteljesítmény: 131 LE
- Sebesség: 30 km/h
- Páncélzat: 60 mm
- Fegyverzet: 1 db. 40 mm-es löveg, 1 db. 7,62 mm-es géppuska
- Kezelőszemélyzet: 3 fő
Lassú, de viszonylag jól védett harckocsi. Fegyverzete nem volt kielégítő. 1941-től 1944-ig elsősorban a gyalogságot támogató harckocsi dandárokban volt megtalálható.
Megjegyzés: Az ismertebb típusok alaptípusa szerepel, a sebesség útra és nem terepre vonatkozik, a páncélvédettség pedig a legvastagabb homlokpáncélzat vastagságát jelenti
|